
Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

ANOTHER ATTACK ON GLOBAL WARMING’S SCIENTIFIC CONSENSUS 
A Case Study of Personal Harassment and Amplification of Nonsense by the Denialist PR Machine  

John R. Mashey 
 

ABSTRACT 
Anthropogenic Global Warming (AGW) - the idea that recent temperature rises are substantially caused by 
humans – is supported by a very strong scientific consensus.  But for ideological or economic reasons some 
people are absolutely sure that it cannot be true, frequently attack it and are often called contrarians or 
denialists as a result. They try to manufacture doubt on the consensus among the public, not by doing good 
science, but by using PR techniques well-honed in fights over tobacco-disease linkage.  These are amplified 
by widespread use of the Internet, which is at least as good at propagating nonsense as truth. 
 
A recent, well-coordinated transatlantic attempt to attack the consensus included: 

- A not-very-good anti-consensus  paper written in the UK by an NHS King’s College 
endocrinologist, Mr Klaus-Martin Schulte, not obviously qualified for this task, 

- of which much was posted by Viscount Christopher Monckton at a Washington, DC denialist 
website of Robert Ferguson, and publicized by Marc Morano of Senator James Inhofe’s staff. 

- The non-story then propagated rapidly and pervasively through the blogosphere. 
- This expanded further into personal harassment of a US researcher, Naomi Oreskes. 

 
All this generated misleading publicity for a non-story that would astonish most climate scientists: 
 
Google:  less than half published scientists endorse global warming  
Î ~700,000 hits, most created within a few days (at one point, was 1 million hits) 
 
It added personal harassment of UCSD Professor Naomi Oreskes by Schulte, Monckton and Ferguson 
via intimidating demands, threats of lawsuits, and attack-by-press-release: 
 
Google: researcher demands apology professional discourtesy essayist claimed climate consensus 
Î ~300  hits (at one point, was ~400 hits, not so many, but for an even more absurd non-story) 
 
Misrepresentation, academic incompetence, and clear plagiarism generated fodder for the denialist PR 
machine to propagate, and also manufacture a spurious attack on a well-regarded academic. 
 
All this publicity was generated for a seemingly- flawed paper that was not even publishable (as of this 
writing) in the poorly-regarded journal to which it was submitted.  This is more akin to the political 
technique often called “oppo research.” None of this is science.  It is anti-science. 
 
This paper is intended to record the facts of this attempt in one place, for two audiences: 
 
First, some people may be unfamiliar with the workings of the denialist PR machine, and this offers 
introductory background and a detailed case study to help understand the machine, the participants and the 
non-obvious relationships involved.  This is a good illustration of techniques that have been applied to 
harass other visible scientists, such as James Hansen and Michael Mann.  
 
Second, some may be familiar with climate science and denialist tactics, but want to learn this particular 
affair in detail, and they can skip the introductory material. 
 
Sections 1, 2 and 7 together summarize this for the casual reader; the remainder is a detailed analysis. 
1. INTRODUCTION 
2. OVERVIEW OF 2007 ATTEMPT 
3. BACKGROUND: ORESKES, 2004 
4. BACKGROUND: PEISER, 2005, 2006 
5. OVERALL CHRONOLOGY OF BACKGROUND, CURRENT ATTEMPT  
6. CHRONOLOGY IN DETAIL 
7. SUMMARY

10/27/2007  V 6.2 Page 1 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

1. INTRODUCTION 
 
This document tries to be both usable on paper and convenient online, and is easiest to read while having 
an online copy at hand to follow electronic URLs if desired.  Key URLs are given [#] references, and listed 
under REFERENCES.  After first reference, people’s given names or titles are omitted.  This should not 
be interpreted as discourtesy, just the wish to keep this no lengthier than needed.  Wikipedia, SourceWatch 
and, ExxonSecrets are not assumed as authoritative references, but as convenient starting points.  Google 
hit counts are usually dated, as they can change often, but of course they are only approximate indicators 
of publicity, as there are often spurious hits.  The exact searches are listed so a reader can repeat them.  
Italics are generally used for the author’s opinions/asides/speculations or emphasis. 
 
The scientific consensus on AGW is supported by the UK’s Royal Society, The UK Met Office’s Hadley 
Centre, the US National Academy of Sciences, the American Association for the Advancement of Science 
(AAAS), the American Meteorological Society (AMS), the American Geophysical Union (AGU), the UN’s 
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), and many other scientific groups.  It arises, not from 
any one paper, but from a vast mountain of accumulated, peer-reviewed research and associated evidence.  
Explicit supporters of the consensus can be found in Jack Sparrow’s Logical Science of in Wikipedia: 

http://www.logicalscience.com/consensus/consensusD1.htm 
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change 

 
The following statement by President George H. W. Bush, is a reminder that the scientific consensus on 
climate change does not have to be a partisan political issue, and was not so in 1989: 

http://www.presidency.ucsb.edu/ws/index.php?pid=17765 
 
Nevertheless, some people deny the consensus and actively try to manufacture doubt about it, not by doing 
legitimate research, but via other tactics. Such people are usually called contrarians or denialists, to 
distinguish them from people who are merely skeptical or uninformed.  For the reader unfamiliar with such 
denialism, see Sharon Begley’s recent Newsweek article, “The Truth about Denial”: 

www.msnbc.msn.com/id/20122975/site/newsweek/ 
 
An Illustration of Denialist Tactics. 
The current attempt once again tries to confuse public opinion about the consensus.  It seems to find 
inspiration in a famous memo by Frank Luntz (US political pollster and consultant): 
 

“Voters believe that there is no consensus about global warming within the scientific community.  
Should the public come to believe the scientific issues are settled, their views about global 
warming will change accordingly. Therefore, you need to continue to make the lack of scientific 
certainty a primary issue in the debate...” 
www.luntzspeak.com/memo.html 
en.wikipedia.org/wiki/Frank_Luntz 

 
Standard tactics include: 

- Use web papers, press releases, PR tactics rather than serious scientific discourse. 
- Employ classical fallacies and rhetorical nitpicking arguments, attacks on strawmen, etc. 
- Fill blogs and forums with endlessly repeated, sometimes “plausibly-deniable” disinformation. 
- Try to waste legitimate researchers’ time. 

  
The silliness and incompetence of this specific attack is exceeded only by its broad exposure in a network of 
blogs and forums that replicate unchecked non-facts and misleading headlines almost overnight.   
 
This paper describes the participants, the previous background, and gives detailed chronology and 
information flows to expose the inner workings of this peculiar transatlantic affair, especially needed as 
some relationships are (perhaps purposefully) non-obvious.  
 
 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 2 of 40 
 

http://www.logicalscience.com/consensus/consensusD1.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change
http://www.presidency.ucsb.edu/ws/index.php?pid=17765
http://www.msnbc.msn.com/id/20122975/site/newsweek/
http://www.luntzspeak.com/memo.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Luntz


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

2. OVERVIEW OF 2007 ATTEMPT 
2005 Background 
Dr. Benny Peiser, a UK social anthropologist, tried to discredit the scientific consensus by trying to refute 
a well-known 2004 essay in Science by UC San Diego academic Dr. Naomi Oreskes[1], a geoscientist & 
science historian. That attempt, Peiser[2],  failed and was essentially disavowed in 2006, but much of its 
flawed material was re-used in the 2007 attempt first by Monckton and then by Schulte. 
 
2007 Attempt Begins with Monckton, Ferguson, SPPI … and  Schulte 
Christopher Monckton, Third Viscount Monckton of Brenchley appears to be the key participant, 
unsurprising as his passionate anti-AGW views are well-publicized, at least in the UK. Google: viscount 
monckton consensus.   In July 2007, he published Monckton[3] reusing Peiser[2] and describing or 
quoting key results of Mr  Klaus-Martin Schulte’s work in detail.  Monckton[3] and 8 more of his 
opinion pieces are hosted at the website of SPPI, of which he is the Chief Policy Advisor.  
 
- The Science and Public Policy Institute (SPPI), http://scienceandpublicpolicy.org, is a Washington, 
DC entity whose entire focus is denial of AGW.  It was apparently started in June 2007 by Robert 
Ferguson, the only identified employee. He previously worked for Frontiers of Freedom (FF), which has 
been funded by tobacco and oil companies, among others.  He set up FF’s Center for Science and Public 
Policy (CSPP) in early 2003, funded by ExxonMobil.  CSPP hosts earlier work by Monckton. CSPP and 
SPPI are located in two suites at 209 Pennsylvania Ave SE in Washington, DC. 
 
SPPI resembles many other US contrarian/denialist entities, with an impressive-sounding name, a selection 
from a cast of well-known denialist advisors, a website, and at most a few employees to do PR and 
lobbying (not peer-reviewed research).  SPPI is too new for its funding to be known, but much of SPPI’s 
material is by Monckton, with PR, distribution, and other pieces by Ferguson or a few other people.  
 
In Silicon Valley, SPPI would be considered a brand-new startup attempting to ship its first products 
(many imported from the UK), gain wide publicity, and look larger than life.  It may be trying to attract 
more funding from those foundations, companies, and individuals who commonly fund anti-AGW efforts. 
 
- Klaus-Martin Schulte (UK), NHS Kings' College endocrinologist/surgeon is a puzzling key participant.  
He has written an article that attacks scientific consensus on AGW, using a methodology somewhat like 
Oreskes, but differing in key ways. The article was said to have been rejected by Science, has not yet been 
and likely may never be formally published (in Energy and Environment, “E&E”). About 3 pages of 
Monckton[3] seem quoted directly from Schulte, labeled as (submitted), a rather odd departure from 
normal scientific publishing practice.   
 
Denialist PR Machine Starts Spreading a Non-Story 
- Marc Morano and Matthew Dempsey (USA), staffers for Senator James Inhofe’s Environment and 
Public Works (EPW) organization, widely dispersed pointers to the Monckton article via blog and email 
to blogosphere supporters, although some emails went awry to others.  One can visit the Minority EPW 
webpage, and find a constant drumbeat of anti-AGW and occasional anti-Oreskes pieces: 
 

epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.WelcomeMessage 
 
Search: morano global warming Î 69 blog entries  
Search: oreskes Î 8 press releases that include attacks on Oreskes’ results. 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 3 of 40 
 

http://scienceandpublicpolicy.org/
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.WelcomeMessage


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

Story Explodes into the Blogosphere 
- The blogosphere spreads the story at an exceptional rate August 29-30, starting with Michael Asher, who 
writes for DailyTech, and whose article was linked to by Matt Drudge at the Drudge Report. The most 
common headline follows Asher’s: 
 
09/30/07 Google: 
Less than half published scientists endorse global warming  
Î 700,000+ hits!  (the number varies up and down, daily, and headlines vary, so there are more) 
 
This is an absurd leap from the actual details reported in the articles, and would astonish the Royal Society, 
the National Academy of Science, the AAAS, the AGU, the editors of Science, the editors of The Lancet or 
the BMJ, and most real climate researchers.  It is like saying “less than half of physicists endorse relativity” 
because they don’t bother to say so explicitly in every physics paper.  However, it spread explosively.  
Either many people read the Drudge Report or Morano has a large email list, or almost certainly both.   In 
the process, the connection with Morano and EPW (and even Monckton) somewhat disappeared in favor 
of references directly to Schulte and E&E, i.e., the story was that a researcher published (or would soon 
publish) something in a peer-reviewed journal. 
 
Many of these hits are bound to be spurious, but the counts are indicative. This nonsense propagated widely  
in just a few days, illustrating yet again the bizarre behavior of the blogosphere (blogidiocy may be a better 
term), in which unchecked stories spread verbatim like wildfire, with minimal connection to reality. 
 
If millions nationwide catch the flu and die overnight, it is less like a normal epidemic than like well-
organized germ warfare, a good analogy to the way PR-oriented political groups can  use the Internet. 
 
Response from Oreskes 
The EPW story was noticed by several people who passed it to Oreskes.  She wrote a quick response to 
Schulte and shared it with them, of whom Dr John Lynch offered to post it on his blog, and did so – 
copied here in Appendix I.  Publicity has been minimal, essentially limited to a handful of blogs, compared 
to the massive, well-orchestrated PR effort described above. 
 
Explicit Harassment by Schulte, Monckton, Ferguson 
Schulte then wrote an email letter to Oreskes and UCSD Chancellor Marye Ann Fox, accusing Oreskes 
of discourtesy, unprofessionalism and misinterpretation, demanding that Oreskes apologize or resign, quite 
reminiscent of a Monckton letter to US Senators Snowe and Rockefeller.  Just 2 days later, allowing just 
one working morning for Oreskes and Fox to respond, that letter was posted as Schulte[6] on the SPPI 
website.  Ferguson then not only wrote a press release about it, but even sent out a notice on Business 
Wire, a truly strange action for a putative academic dispute. 
 
Meanwhile, Monckton posted semi-anonymously on blogs, ordering people to be silent and threatening 
legal actions against Oreskes and people who defended her. 
 
Plagiarism and Incompetence 
Dr Tim Lambert dissected Schulte[6] and identified substantial, un-attributed cut-and-paste  from 
Monckton’s paper, which used flawed (and withdrawn) material from Peiser[2].  Schulte[6] copied the 
same errors and repeated errors that cast serious doubt on his competence in this domain.   Appendix II 
pulls together various analyses of his letter. The letter was published on the same website as the piece from 
which it was copied, and widely publicized via press release.  This is certainly one of the silliest and most 
incompetent cases of plagiarism I’ve ever encountered, and I’ve seen some pretty foolish cases by 
undergraduate college students. 
 
There is clear plagiarism by Schulte, and of material that is clearly erroneous.  By the end, the reader 
may judge what else it might be, and the motivations for such, as non-obvious relationships and 
chronologies become clearer. 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 4 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

Harassment Continues 
Oreskes[10], copied in Appendix III, offers an updated response to Schulte, noting that she was working 
from the published descriptions, and if he thought they misrepresented his work, that she would be glad to 
review his paper.  Although it had been given to several bloggers, he refused to give one to Oreskes, 
writing: 

"[m]y manuscript still is under consideration by a peer-reviewed journal and I hence do not 
consider it appropriate to invite any further review or comment at this point." 
 

About 3 pages of Monckton[3] appeared to be direct quotes from the paper, and at least two other bloggers 
already had claimed to have copies weeks before, so it seems really odd that a copy would be refused to the 
researcher whose work one was claiming to update.  Schulte continues: 

"Withdraw your unfounded personal allegations against me, with the expression of your apologies. 
Failure to do so within 14 days will oblige me to take appropriate measures to protect my position 
without further notice." 
scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/oreskes_offers_updated_respons.php [10] 

 
Schulte has been discovered in serious plagiarism, but he continues demanding apologies and issuing vague 
threats. Astonishing. 
 
And Not Even Published 
According to Monckton, Schulte’s paper was supposed to be published in E&E, but on 09/20/07, E&E’s 
editor explained that she did not intend to publish it, in an email to Richard Littlemore at DeSmogBlog.   

www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be 
 
Current Status, as of 10/27/07 
The last Schulte message was sent around 09/19/07. It has now been longer than 14 days, we’ll see if 
Schulte takes action on these threats, or if he follows Monckton’s lead in making numerous threats, but not 
acting on them.   Although this document changed every few days as new information appeared, the activity 
seems to have cooled, allowing this document to be frozen for now. 
 
Although it seems unlikely that Schulte’s actual paper would add much beyond that which Monckton 
excerpted, it is still unpublished as of this writing. 
 
That’s the top-level overview of the entire affair. 
 
The next two sections review the previous attempt, followed by a detailed chronology of the events of this 
affair and their relationships. 
 
 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 5 of 40 
 

http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/oreskes_offers_updated_respons.php
http://www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

3. BACKGROUND: ORESKES, 2004 
 
In 2004, UCSD Professor Naomi Oreskes wrote a 1-page essay for Science, derived from her George 
Sarton Award Lecture at February’s AAAS meeting.  It briefly mentioned a quick experiment to calibrate 
the scientific consensus or lack thereof on global warming, as seen by sampling scientific abstracts in the 
peer-reviewed literature: 

www.sciencemag.org/cgi/reprint/306/5702/1686.pdf  Oreskes[1] 
 
The reader new to this topic might read that short essay right now.  Oreskes’ background (including B.Sc 
Imperial College, London; PhD, Stanford University) is highly relevant - she is a well-published and 
award-winning geoscientist / science historian, one of whose specialties is studying scientific controversies.  
She found that at least by this sample of peer-reviewed literature, this was not a controversy within science, 
but only outside it. An erratum was published in January 2005 for clarification: the search term was “global 
climate change,” not just “climate change.”   

historyweb.ucsd.edu/oreskes/pages/profile.html 
en.wikipedia.org/wiki/Naomi_Oreskes 
Google Scholar: n oreskes 

 
Oreskes had done a quick survey of relevant abstracts, via the ISI Web of Knowledge and found that there 
was little or no serious disagreement with the basic idea of AGW. She did not claim that every author 
explicitly agreed with AGW, because many didn’t bother. They just described new results, just as many 
biologists waste no words reaffirming the role of evolution, and physicists do not bother reaffirming gravity 
or relativity.    She just did not find any significant disagreement with the overall consensus position. 
 
I note that scientists always argue over details, over levels of certainty about details and for research to help 
illuminate the uncertainties. They often conclude “More study is needed.”  All of these can mislead people 
unfamiliar with a topic into thinking there is serious controversy on some basic premise, especially if they 
have some external reason to wish that.  There is still room for serious argument about mitigation policies, 
for which economics, engineering, and politics must be involved, along with science. These often generate 
research on policies, and those can confuse people as well.  
   
Even if people found dozens of peer-reviewed articles that clearly rejected some consensus, the consensus 
would still be strong, although one would certainly investigate the papers in more detail. Peer review is 
necessary, but not sufficient for correctness.  New hypotheses often get refuted soon thereafter, requiring 
special care for recent articles whose conclusions contradict an established consensus.  Often, data fails to 
confirm them, or people point out flaws, and they become irrelevant.  These studies have examined 1400+ 
abstracts, of which no more than 3-4 seem to be actual rejections of the consensus, and those appear weak. 
 
When a real scientific controversy is real, it is obvious.  Explicit opposing opinions continually appear until 
a new consensus evolves, which may take decades.  A good example is the long-running argument about 
continental drift, on which Oreskes has written.  By the time most peer-reviewed papers explicitly affirm 
or assume one view, with few explicit dissents, consensus is as strong as one ever finds in science. 
 
A few dissenters always persist, even in the face of overpowering data.  Occasionally, even fine scientists, 
towards the ends of their careers, leap into areas outside their expertise, and write embarrassing things, 
happily referenced by people with agendas.  Scientists are human, and sometimes even a world-class expert 
locks into an increasingly-incorrect position.  For example, the great British statistician Sir Ronald Fisher 
rejected the strong data relating tobacco and disease through the end of his life in 1962.  Some people have 
strong economic or ideological reasons to avoid letting research yield inconvenient scientific answers. Then 
a few dissenters and much PR may be mobilized to obfuscate real science, as in: 
creationism-evolution, tobacco-disease, CFCs-ozone depletion, and fossil fuels-global warming.  
 
Scientific consensus does not require unanimity, and denialists often try to attack consensus by disproving 
unanimity, a classic strawmen argument.  A good example is found in Monckton[3]: 

‘The claim of “consensus” rests almost entirely on the inaccurate and now-outdated single-page 
comment in the journal Science….’  

10/27/2007  V 6.2 Page 6 of 40 
 

http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/306/5702/1686.pdf
http://historyweb.ucsd.edu/oreskes/pages/profile.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Naomi_Oreskes


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
Oreskes’s study is neither inaccurate nor outdated, as will be seen later in detail, and consensus would 
certainly exist had she never written that paper.  Monckton’s statement is nonsense. 
 
Oreskes[4] is a useful longer discussion that spells out issues for the broader audience, impossible to do in 
a 1-page essay, and unnecessary for the usual readers of Science, who know quite well that no one bothers 
to reaffirm the well-known, especially in prestigious journals where word-count is truly precious. 
 
For people new to this arena, I offer a health analogy. Suppose that you are ill, and hundreds of physicians 
examine you, agree on the general cause and agree that major operations are needed within 30-40 days to 
avoid serious unrecoverable damage. You could claim uncertainty and no consensus until all physicians 
agree on the exact number of days and hours left, and wait until then. Alternatively, suppose a journalist or 
physicist claims there is no problem, and since you would prefer that to be true, and they are 100% sure, 
you could take their advice over that of the physicians, who do not completely agree … but most people 
would not, at least in dealing with their own health.  For some reason, regarding climate change, some 
people, especially in the USA, prefer the advice of anyone except actual climate scientists. 
 
4. BACKGROUND: PEISER 2005, 2006 
 
In early 2005, Dr. Benny Peiser, a UK social anthropologist, attempted a rebuttal to Oreskes, in a letter 
sent to Science, but not accepted: 

www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/Scienceletter.htm  Peiser[2] 
www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/ his home page 
en.wikipedia.org/wiki/Benny_Peiser  a start about him 

 
Strongly AGW-contrarian views can be found in his home page. His peer-reviewed publications generally 
lie in other areas, as he is not a climate scientist. 
 
Peiser[2] found 1117 abstracts (rather than Oreskes’ 928), using a different search that included more non-
peer-reviewed articles and articles in different ISI  indices.  He found: 

 ‘However, 34 abstracts reject or question the view that human activities are the main driving force 
of "the observed warming over the last 50 years"’ 

 
Dr. Tim Lambert got the abstracts from Peiser and posted them, with a long series of analyses. Only one 
really rejected the consensus, and it was an opinion piece, not a peer-reviewed article, and thus not included 
in Oreskes’ list.  Peiser was unable to assess the abstracts correctly, a mistake repeated later by Schulte. 

timlambert.org/2005/05/peiser/ 
 
That blog thread includes many comments, including some by Peiser, who should be credited with 
participating openly in the debate under his own name, and later in withdrawing his objections. 
 
In #62 of that blog thread, May 12, 2005, Sylvia S. Tognetti writes eloquently, illustrating the problems 
encountered by people with insufficient domain knowledge, about Peiser, but two years’ prescient 
regarding Monckton and Schulte: 

“Peiser obviously doesn’t know the difference between consensus and uncertainty, between 
different kinds of uncertainty, or between research on climate and research on climate policy.” 
 

She offers a longer useful essay on consensus in: 
www.postnormaltimes.net/blog/archives/2005/05/rules_of_the_sc_1.html#more 

 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 7 of 40 
 

http://www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/Scienceletter.htm
http://www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/
http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Peiser
http://timlambert.org/2005/05/peiser/
http://www.postnormaltimes.net/blog/archives/2005/05/rules_of_the_sc_1.html#more


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

The resulting process and its endpoint are well detailed by MediaWatch October 2006: 
www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1777013.htm 

 
“And when we pressed him to provide the names of the articles, he eventually conceded - there 
was only one.  
(Ad Hoc Committee on Global Climate Issues: Annual report, by Gerhard LC and Hanson BM, 
AAPG Bulletin 84 (4): 466-471 Apr 2000)  
 
Peiser says he withdrew his criticism in March this year.” 

 
AAPG is the American Association of Petroleum Geologists, whose historical viewpoint on “global 
warming” can be assessed by entering that phrase in the searchbox of its website:  

www.aapg.org 
 
However, their stated opinion does seem to be changing, albeit reluctantly, as of 2007: 

“The AAPG updated its statement in part because the previous statement was "not supported by a 
significant number of our members and prospective members".. 
http://www.aapg.org/explorer/president/2007/03mar.cfm 

 http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change 
 
 
Finally, MediaWatch quotes Peiser: 

“I do not think anyone is questioning that we are in a period of global warming. Neither do I doubt 
that the overwhelming majority of climatologists is agreed that the current warming period is 
mostly due to human impact.  
— Email from Benny Peiser to Media Watch, 12th October, 2006” 

 
Monckton[3] extensively quoted Peiser[2], but failed to acknowledge the total discrediting of Peiser’s 
original claims, and Peiser’s own admission that of the 34 papers that he thought rejected the consensus, 
only one did.  That one didn’t fit Oreskes’ rules anyway.  
 
It is an all-too-common denialist practice to recycle old ideas, ignoring strong refutations that are well-
known.  On first exposure, they can sound very convincing to the person unfamiliar with this field, but are 
seen as obviously bogus by anyone who studies this area for a year or two, and sees the same old ideas 
propagated again and again. 
 
Peiser is on the advisory board of the journal Energy and Environment (E&E), which has generally not 
been well-regarded, as summarized in Paul Thacker’s article listed below.   

www.multi-science.co.uk/ee.htm  E&E description 
www.ingentaconnect.com/content/mscp/ene  E&E table of contents 
en.wikipedia.org/wiki/Energy_and_Environment 

 
Paul Thacker, “Skeptics get a Journal”: 

pubs.acs.org/subscribe/journals/esthag-w/2005/aug/policy/pt_skeptics.html 
 
This may help to explain some of the negative comments about E&E found in the various blog discussions. 
 
In any scientific discipline, some journals are considered more credible than others, and many people 
would not consider publication in E&E as a positive endorsement.  Of course, journals change, so there is 
always hope.

10/27/2007  V 6.2 Page 8 of 40 
 

http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1777013.htm
http://www.aapg.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change#_note-21
http://www.aapg.org/explorer/president/2007/03mar.cfm
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change
http://www.multi-science.co.uk/ee.htm
http://www.ingentaconnect.com/content/mscp/ene
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_and_Environment
http://pubs.acs.org/subscribe/journals/esthag-w/2005/aug/policy/pt_skeptics.html


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

5. OVERALL CHRONOLOGY OF BACKGROUND, CURRENT ATTEMPT 
 
This section lists major events of the current attempt. Figure 1 offers a graph to highlight key relationships 
of people, organizations, cooperation, and information flows, to help the reader understand the interactions, 
some of which are obscured, perhaps purposefully.  Dates are American-style mm/dd/yy. 
 
Earlier Relevant Background 

Early 2003 Robert Ferguson Starts CSPP for Frontiers of Freedom (FF) 
12/03/04   Oreskes[1] Published in Science 
01/04/05   Peiser[2] Letter to Science 
06/21/05   Ferguson Posts Peiser Attempted Rebuttal vs Oreskes 
03/??/06   Peiser Withdraws Objections 
2Q 2006   Marc Morano Hired by Senator Inhofe at EPW 

 
Current Attempt, Including Relevant 2006 Background 

10/30/06   Senators Snowe and Rockefeller Write to ExxonMobil 
11/05/06   Monckton: “Climate Chaos: Don’t Believe It” 
12/11/06   Monckton: Senators: “Apologize to ExxonMobil or Resign” 
 
03/19/07   Monckton Challenges Al Gore to Debate 
04/10/07   Monbiot: “The Real Climate Censorship” 
05/07/07   Manthorpe : “Monckton Saves the Day” 
06/19/07   Ferguson Starts SPPI 
06/22/07   Oreskes speaks on Capitol Hill via AmericanMeteorological Society 
07/19/07   Monckton[3] and other Monckton Pieces Published on SPPI 
 
08/20/07   Morano Briefly Mentions Monckton[3] on EPW Blog 
08/29/07   Asher: “Less Than Half of All Published Scientists Endorse Global Warming” 
08/29/07   PM   EPW Widely Publicizes Asher DailyTech Article 
08/30/07   AM  Drudge Report Links to Asher; Blogosphere Explodes 
08/30/07   Others Start Checking 
08/31/07   Oreskes Responds to Lynch, Who Posts Oreskes[5] 
09/02/07    9:35PM UK Time: “Chris” Predicts Trouble for Oreskes 
09/03/07    2:22AM UK Time: Schulte[6] Letter (Word) to Oreskes/Fox 
09/04/07    SPPI Converts Schulte[6] Letter to PDF 
09/05/07    SPPI Posts Schulte[6] PDF 
09/06/07    Ferguson Announces Schulte[6] on Business Wire; Lynch Again 
09/07/07    Commentary Accumulates in Blogs 
09/08/07    “Chris” Threatens Lawsuits 
09/09/07    “Chris” Continues;  Lambert Finds Plagiarism by Schulte 
09/10/07    “Chris” Identified as Monckton 
09/19/07    Harassment Continues 
09/20/07    E&E Says Schulte[6] Will Not Be Published! 
09/24/07    Oreskes offers updated response to Schulte 

 
Following is my best understanding of the information flow.  Schulte and Monckton clearly cooperate 
closely, exchanging documents, and some of Schulte’s words and tactics are very reminiicent of 
Monckton’s.  Monckton and Ferguson are strongly connected via both FF and SPPI, and Ferguson is 
plugged into the “Denialist PR Machine” centered around Washington, DC that has generated almost all 
of the publicity for this affair. 
 
I’m sorry this is as complicated as it is, but that is because it is complicated, and in some cases, it is 
impossible to be exactly sure of the participants and information flows.  

10/27/2007  V 6.2 Page 9 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
Figure 1 Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Oreskes Timeline : disinformation amplification

Clear A B A B Seems
path A sends information to  B likely,

Two-way interchange, cooperation hard to
B notices information at A confirm
B uses information from A, references A

EPW Asher Blogo-
Date Other Oreskes Peiser Schulte Monckton Ferguson Morano+ Drudge sphere

Early 03
12/03/04 Oreskes[1]
01/05/05 Peiser[2]
Spring 06 Withdraw Join EPW
11/05/06 stream
12/11/06 of

anti-AGW
06/??/07 press
07/10/07
07/19/07

08/20/07 EPW Blog

08/29/07 Asher
EPW Blog

Lynch, etc Email Starts
08/30/07 notice Drudge

writes Explodes

08/31/07 Oreskes[5]
at Lynch[5]

09/01/07

09/02/07

09/03/07 Oreskes, ~700,000+
Fox hits!

09/04/07

09/05/07

09/06/07
Comments

09/08/07
09/09/07 Lambert[9]: 300+

Plagiarism! hits
09/10/07 Lynch[8]#32:

 "Chris"=Monckton
09/19/07
09/20/07 E&E: no Schulte!!
09/24/07 Oreskes[10]

Someone
notices,
tells Schulte
(or email)

 Cut-
and-
paste

?

"Chris"
Lynch[8]#3,#6

"Chris"
Lynch[8]#13

"Chris"
Lynch[5]#24

CSPP, SPPIUK

"Denialist PR machine"

FF CSPP

"Climate Chaos"

"Apologize or Resign"Schulte
Paper

Ferguson: SPPI

Monckton[3]+ @ SPPI

Schulte[5] Published

Schulte[5] in SPPI's hands

Schulte[5]
Word Email

Business Wire

?

"Researcher demands"

10/27/2007  V 6.2 Page 10 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

6. CHRONOLOGY IN DETAIL 
 
Earlier Relevant Background 
12/03/04 Oreskes[1] Published in Science 
01/04/05 Peiser[2] Letter to Science 
06/21/05 Ferguson Posts Peiser Attempted Rebuttal vs Oreskes 
sciencepolicy.colorado.edu/prometheus/archives/climate_change/000461the_good_explanation.html 
 
02/28/06 UK Conservative David Cameron Starts Talking Greener, “Built to Last” 

www.conservatives.com/tile.do?def=party.builttolast.page 
 
This is not welcomed by all UK conservatives.  Some have speculated that Monckton was especially 
unhappy with this, and that his 2006 interest in climate change dates from this time. 
 
03/??/06 Peiser Withdraws Objections 
2Q 2006   Marc Morano Hired by Senator Inhofe at EPW 
 
10/30/06  Senators Snowe and Rockefeller Write to ExxonMobil 
They call on ExxonMobil to end its funding of a climate change denial campaign. 

snowe.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=PressRoom.PressReleases&ContentRecord_id=9
ACBA744-802A-23AD-47BE-2683985C724E 

 
11/05/06  Monckton: “Climate Chaos: Don’t Believe It” 
Monckton writes: 

www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/11/05/nosplit/nwarm05.xml 
 
12/11/06  Monckton: Senators: “Apologize to ExxonMobil or Resign” 
Monckton writes “Uphold Free Speech About Climate Change or Resign, An Open Letter to Senators 
Snowe and Rockefeller”, 8 pages, on Frontiers of Freedom  (FF) website, under Ferguson’s CSPP: 

ff.org/centers/csspp/pdf/20061212_monckton.pdf 
 
For those to whom Monckton has been unknown, it is well worth reading in its entirety to calibrate 
Monckton’s views, style and approach, but a few excerpts follow: 

“You must honour the Constitution, withdraw your letter and apologize to ExxonMobil, or resign 
as Senators.” 

 
“All other imagined consequences of climactic warming are more likely to be beneficial than 
harmful.  Warmer is better than cooler.” 

 
“We need honest science.  Therefore we do not need the UN.” (the IPCC). 

 
“You commend Britain’s Royal Society, once a learned body and now a mere Left-leaning 
political pressure-group, for having clumsily attempted to interfere with ExxonMobil’s funding of 
groups that are sceptical of what you inaccurately call a ‘consensus’ to the effect that climate 
change is a ‘global problem’.” 

 
“In the circumstances, your comparison of Exxon’s funding of sceptical scientists with the former 
antics of the tobacco industry is unjustifiable and unworthy of any credible elected representatives.  
Either withdraw that monstrous comparison forthwith, or resign so as not to pollute the office you 
hold.” 

 
“Finally, you may wonder why it is that a member of the Upper House of the United Kingdom 
legislature, wholly unconnected with and unpaid by the corporation that is the victim of your 
lamentable letter, should take the unusual step of calling upon you as members of the Upper 
House of the United States legislature either to withdraw what you have written or resign your 
sinecures.” 

10/27/2007  V 6.2 Page 11 of 40 
 

http://sciencepolicy.colorado.edu/prometheus/archives/climate_change/000461the_good_explanation.html
http://www.conservatives.com/tile.do?def=party.builttolast.page
http://snowe.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=PressRoom.PressReleases&ContentRecord_id=9ACBA744-802A-23AD-47BE-2683985C724E
http://snowe.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=PressRoom.PressReleases&ContentRecord_id=9ACBA744-802A-23AD-47BE-2683985C724E
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/11/05/nosplit/nwarm05.xml
http://ff.org/centers/csspp/pdf/20061212_monckton.pdf


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
As Lambert pointed out to me, the last paragraph is simply wrong, because Monckton is not, and never 
was a member of the UK’s House of Lords.  In 1999, most hereditary Peers (including Monckton’s father) 
were removed, and Monckton inherited his title in 2006.  He tried to get elected in 2007, but got no votes.  
 
In addition, there is some evidence that Monckton has attempted to supply clearly-false information to 
Wikipedia, and with associated threats of lawsuits: 
www.monbiot.com/archives/2007/10/03/did-lord-monckton-fabricate-a-claim-on-his-wikipedia-page 
scienceblogs.com/deltoid/2007/10/watch_monckton_squirm.php 
 
Monckton has a clear point of view, a bold style (most people do not address US Senators as polluting 
their offices), and he already despised the consensus in 2006.  Frontiers of Freedom appears to have been 
funded, not uncommonly, by both tobacco and oil companies, including ExxonMobil: 

www.sourcewatch.org/index.php?title=Frontiers_of_Freedom 
www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=35 

 
03/19/07 Monckton Challenges Al Gore to Debate 
 
A series of advertisements of this challenge has been run in various newspapers. 
 
04/10/07 Monbiot: “The Real Climate Censorship” 
George Monbiot writes: 

“The Guardian and I have now received several letters from the climate sceptic Viscount 
Monckton, threatening us with libel proceedings after I challenged his claims about climate 
science(16,17,18,19). On two of these occasions he has demanded that articles are removed from 
the internet.” 
www.monbiot.com/archives/2007/04/10/the-real-climate-censorship/ 

 
05/07/07  Manthorpe : “Monckton Saves the Day” 
Rowland Manthorpe writes, describing a long interview with Monckton in: 

observer.guardian.co.uk/review/story/0,,2073267,00.html 
 
“This confidence is never more apparent than in Monckton’s analysis of the subject on which his 
mind is now engaged pretty much constantly, the science and politics of climate change…” 
  
"When I mention Naomi Oreskes's famous evaluation of 928 articles referencing 'climate change' 
that 'proved' the consensus of catastrophe among scientists, he announces not only that he has read 
the 928 articles in question and would argue 'only 1 per cent explicitly predict doom, while 3 per 
cent are specifically sceptical of apocalyptic ideas', but also that he has sent a further 8,500 related 
articles to be evaluated by a team of two dozen scientists across the globe." 

 
“No consensus!” efforts usually come from a relatively small group of vocal people, generally not in 
credible peer-reviewed journals, but in web papers, press releases, letters, interviews, or blogs. Peer-
reviewed scientific articles rarely use words like “catastrophe” or “doom,” even when analyzing effects that 
many people might consider widespread disaster.   
 
Given Monckton’s strong views, it is unsurprising to find him involved.  Many have been puzzled to see 
established King’s College endocrinologist and NHS endocrine surgeon Schulte suddenly leap into climate 
science, and attempt to publish something for which his domain expertise is not at all obvious, and that 
requires substantial work.  If Schulte previously published anything on global warming, I have not been 
able to find it.  Schulte[6] referenced only papers used by Peiser, most of which had been refuted during 
the earlier episode, and which Peiser himself had withdrawn.  As it turned out later, Schulte[6] directly 
plagiarized Monckton[3], and actually copied erroneous material  that neither could identify as such.  
Finally, Monckton[3] quoted examples from Schulte’s paper, and of those, half were demonstrably wrong. 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 12 of 40 
 

http://www.monbiot.com/archives/2007/10/03/did-lord-monckton-fabricate-a-claim-on-his-wikipedia-page
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/10/watch_monckton_squirm.php
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Frontiers_of_Freedom
http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=35
http://www.monbiot.com/archives/2007/04/10/the-real-climate-censorship/
http://observer.guardian.co.uk/review/story/0,,2073267,00.html


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

Climate science is an interdisciplinary topic requiring breadth of relevant knowledge to assess whether or 
not each abstract agrees with the consensus, actually disagrees, or is irrelevant, as Peiser discovered.   
Some might be obvious, many are not, but it certainly helps to know something about the field.  
 
Schulte is a published endocrinologist (Google Scholar: km schulte) and a visible NHS endocrine surgeon:  
Google: endocrine surgeon nhs Î Schulte’s webpage is on first page of hits: 

www.kch.nhs.uk/services/critical-care-surgery/endocrine-surgery,   which begins: 
"We are one of the largest centres in the UK for endocrine surgery..."  

 
How did Schulte get involved? Monckton’s strong negative views on AGW are certainly well-known in 
the UK.  Schulte claims to have been studying the consensus out of concern for patients’ unnecessary fears. 
Perhaps he did this research and then later approached Monckton.  Monckton spoke of sending articles to 
a team of scientists, and perhaps he recruited Schulte. 
 
On the other hand, Manthorpe writes about Monckton: 

"suffers from a rare endocrine complaint, which has necessitated a series of operations, the latest 
of which has left him virtually marooned in this valley for a year or so." 

 
This may be just an interesting coincidence, and of course, doctor-patient confidentiality applies, so we 
likely will never know.    In any case, Monckton certainly had Schulte’s paper, no later than July 10, 2007, 
and more likely, sometime in June 2007, given various dates on files.  How they came to cooperate is 
irrelevant, but it is clear that they have cooperated closely. 
 
06/19/07   Ferguson Starts SPPI 
 
At least, June 19 was the creation date for the Website’s domain, so that’s a good guess. 
 
June 1, Ferguson was still affiliated with FF, but is no longer listed on its staff. 

www.ewire.com/display.cfm/Wire_ID/3967 
 
ExxonSecrets still lists Ferguson at FF, (out of date, unless he is still affiliated with FF as well), but 
history is useful: 

www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=1310 
 
“Executive Director, Frontiers of Freedom's Center for Science and Public Policy 
Ferguson set up the Center for Science and Public Policy in early 2003, after a $100,000 grant from 
ExxonMobil in 2002 - specifically tagged for the center. Exxon has continued to fund the Center each year 
since then, to the tune of at least $50,000 a year… 
 
Ferguson spent years working for various Republicans on the Hill, most recently as chief of staff for 
Congressman John Peterson (R-PA). Peterson is a global warming denier, and is on the board of the 
National Center for Public Policy Research.” 

SPPI has often referenced Morano’s press releases, and Morano has referenced SPPI.  Given all that, it 
would be astonishing if Morano and Ferguson were not well-acquainted.   

06/22/07   Oreskes speaks on Capitol Hill for American Meteorological Society 
www.ametsoc.org/atmospolicy/ESSSSummaryPrint06222007.html 

 
This may be a coincidence, or relevant to later events. She gives a public talk in the Dirksen Senate Office 
Building, which is located Senator Inhofe’s EPW (Morano).  Ferguson’s SPPI office is about .5 miles 
away.  Both had publicly attacked her results before.  It is plausible that one or more may have attended, 
and if so, they would not have liked her talk, and perhaps that helped generate impetus  for the later 
harassment, especially by Ferguson. 

 

10/27/2007  V 6.2 Page 13 of 40 
 

http://www.kch.nhs.uk/services/critical-care-surgery/endocrine-surgery
http://www.ewire.com/display.cfm/Wire_ID/3967
http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=1310
http://www.ametsoc.org/atmospolicy/ESSSSummaryPrint06222007.html


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

07/19?/07   Monckton[3] and other Monckton Pieces Published on SPPI 
Monckton[3] is published at SPPI, although the exact date is unclear. 

scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/monckton/consensus.pdf  [3] 
scienceandpublicpolicy.org  the SPPI website 
scienceandpublicpolicy.org/monckton_papers has 9 Monckton papers 

 
The Word file from which the PDF was created is partly entitled 6-21-07. 
The PDF was created (with SPPI logos) 7/10/2007. The cover says July 2007. 
 
Under Monckton_papers are posted 9 HTML papers (as of 10/05/07), of which  6 say July 19, including 
Monckton[3], although the PDF versions have various dates.  It seems reasonable to guess that the SPPI 
website was being loaded July 18 – 19. 
 
Morano mentions Monckton[3] 08/20/07, so it must have been published earlier, as early as 07/10/07, but 
presumably no later than 08/19/07.  I use July 19, although exact timing within this range does not matter.  
 
Monckton[3] attacked the consensus and Oreskes[2], reiterating Peiser[1] claims disavowed a year earlier 
and citing a new study by researcher Schulte, submitted to E&E that "updated" her study and in effect 
disproved it with newer results.  The language is confusing, and the Schulte paper uses different rules to 
categorize abstracts, covers a different period, and of course, is seemingly secondhand.  Monckton fails to 
mention that Schulte is a medical researcher, which is important, given that appropriate domain expertise is 
highly relevant to abstract evaluation.  Peiser had failed badly for a similar reason, and Schulte’s expertise 
seems even further removed.  It did let Monckton and the denialist PR machine say “researcher.” 
  
If Monckton[3]’s publication of the information at SPPI was unauthorized by Schulte, and he was actually 
unhappy about this, one would expect him to express anger at Monckton and SPPI and demand 
withdrawal of the Monckton piece and the relevant blogs. 
 
Given his good medical publication record, Schulte surely must be accustomed to normal scientific 
publishing, with which the bizarre process here bears no resemblance.  People sometimes make preprints 
available, under conditions of confidentiality, but often, prior publication elsewhere may stop an article’s 
normal publishing.  Before a paper is actually published in a credible journal, one does not expect third 
parties to be publishing unauthorized major excerpts, referencing it as “submitted.”  
 
Monckton quoted Schulte’s Abstract, a key table, and lists the 7 explicit “counter-consensual papers,” 
although they are poorly cited, giving only Author(year).  Of these 7, later analyses show 2-3 as real 
rejections, a better record than Peiser, but not much.  Altogether about 3 pages of the paper appear to be 
direct quotes from Schulte.  E&E later declined to publish the paper after all. 
 
08/20/07  Morano Briefly Mentions Monckton[3] on EPW Blog 
Morano briefly mentions the Monckton article in blog (item 6) of well-known AGW-denialist Senator 
James Inhofe (R-OK)’s EPW: 

epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=84e9e44a-
802a-23ad-493a-b35d0842fed8&Issue_id. 

 
"A July 2007 review of 539 abstracts in peer-reviewed scientific journals from 2004 through 2007 
found that climate science continues to shift toward the views of global warming skeptics. 
Excerpt: “There appears to be little evidence in the learned journals to justify the climate-change 
alarm.” (LINK)" 
(LINK) points back to Monckton[3]. 

 
Marc Morano is well-known (for “swift boat” attack on John Kerry and similar attacks on James Hansen)  
and is easily findable, as in an article by Scientific American Editor-in-Chief John Rennie: 

blog.sciam.com/index.php?title=senator_inhofe_s_pet_weasel&more=1&c=1&tb=1&pb=1 
www.sourcewatch.org/index.php?title=Marc_Morano 

 

10/27/2007  V 6.2 Page 14 of 40 
 

http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/monckton/consensus.pdf
http://scienceandpublicpolicy.org/
http://scienceandpublicpolicy.org/monckton_papers
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=84e9e44a-802a-23ad-493a-b35d0842fed8&Issue_id
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=84e9e44a-802a-23ad-493a-b35d0842fed8&Issue_id
http://blog.sciam.com/index.php?title=senator_inhofe_s_pet_weasel&more=1&c=1&tb=1&pb=1
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Marc_Morano


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

08/29/07 Asher @ DailyTech: “Less Than Half of All Published Scientists Endorse Global Warming” 
www.dailytech.com/article.aspx?newsid=8641 

 
As one of a long series of denialist pieces, Michael Asher writes about this in DailyTech: 

"The results have been submitted to the journal Energy and Environment, of which the DailyTech 
has obtained a pre-publication copy." 

 
There is one discrepancy (528 papers versus 539, a likely typo), and unlike Monckton, Asher precisely 
labels Schulte as a medical researcher, but otherwise, the information is similar. Schulte’s paper might 
have come through E&E, although that seems odd for an article in review process, which does not usually 
include handing papers out to bloggers so they can write about them.  At least one other blogger, Fergus 
Brown, was able to obtain a copy directly from Schulte, no later then 09/07/07.  Asher discusses the IPCC, 
using words somewhat akin to those in Monckton[3], so perhaps he read that as well as the Schulte paper.  
  
08/29/07 PM   EPW Widely Publicizes Asher DailyTech Article 
A few hours later that day, another Inhofe EPW staffer, Matthew Dempsey, references Asher's report: 

"Today, Michael Asher provides more details about this new survey in his blog post.” 
 
It’s difficult to find much new from Asher that wasn’t in Monckton[3] that Dempsey’s colleague Morano 
referenced the week before, but an independent blog is now the source, somewhat obscuring EPW’s role in 
spreading the information, as well as Monckton’s: 

epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=B35C36A3-
802A-23AD-46EC-6880767E7966 

 
Also, one person (Jerrald Hayes) reports being surprised to get an email from 
marc_morano@epw.senate.gov that day: Morano spreads the word widely: 

scienceblogs.com/deltoid/2007/08/classifying_abstracts_on_globa.php, #8. 
 
Presumably, Morano emails alert some writers, such as Noel Sheppard (who is also believed to have a 
good email list, and was quick off the mark): 

newsbusters.org/blogs/noel-sheppard/2007/08/29/less-half-published-scientists-endorse-global-
warming-theory 

 
Either Matt Drudge reads EPW or Morano alerted him, because this “story” now hits the “home run”: 
 
08/30/07 AM Drudge Report Links to Asher; Blogosphere Explodes 
Matt Drudge links to the Asher DailyTech piece (2nd item):f 

www.drudgereportarchives.com/data/2007/08/30/20070830_132342.htm 
 
The blogosphere explodes with copies of the story, many referring to Dailytech or copying its headline, 
some a bit more independent.  As shown earlier, there are over 700,000 hits (the number varies, up and 
down, daily) for a key phrase, and additional hits for other combinations.  Many blogs do not say how they 
learned about something, so it is difficult to tell who heard this from Ferguson, Morano, Asher, Drudge, 
Sheppard or someone else.  In any case, the net effect is a massive flood of essentially-verbatim posts. 
 
08/30/07  Others Start Checking 
Altogether about 3 pages of  Monckton[3]  appear to be direct quotes from Schulte.  Tim Lambert had 
done much of the work to refute Peiser[2], and he starts an effort to duplicate Schulte paper from the 
published descriptions, and accumulate the results. He quickly finds 6 of the 7 papers mentioned in 
Monckton[3],  of which he shows 3 rejected the consensus, and 3 did not.   

scienceblogs.com/deltoid/2007/08/classifying_abstracts_on_globa.php 
cgi.cse.unsw.edu.au/~lambert/cgi-bin/clim/ 
 

 
 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 15 of 40 
 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=8641
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=B35C36A3-802A-23AD-46EC-6880767E7966
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=B35C36A3-802A-23AD-46EC-6880767E7966
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/08/classifying_abstracts_on_globa.php
http://newsbusters.org/blogs/noel-sheppard/2007/08/29/less-half-published-scientists-endorse-global-warming-theory
http://newsbusters.org/blogs/noel-sheppard/2007/08/29/less-half-published-scientists-endorse-global-warming-theory
http://www.drudgereportarchives.com/data/2007/08/30/20070830_132342.htm
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/08/classifying_abstracts_on_globa.php
http://cgi.cse.unsw.edu.au/%7Elambert/cgi-bin/clim/


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

Of the 3 that clearly rejected the consensus: 
One was another American Association of Petroleum Geologists (AAPG) review by Gerhard (2004). 
Shaviv(2005) claimed that warming is mostly caused by cosmic rays, but with no clear causative 
mechanism, and this explanation has been proposed before and not held up well.  See: “Cosmic rays don’t 
die so easily”, 

www.realclimate.org/index.php/archives/2007/10/cosmic-rays-don%e2%80%99t-die-so-easily/ 
 
 Zhen-Shan and Xian (2007) did an unusual time-series analysis disconnected from physics, which have 
been done often, and usually fallen apart as  new data appears, following the usual “Correlation is not 
causation” rule. 
 
I found the actual 7th paper, Moser(2005),  a policy study of how people are handling the uncertainties of 
sea-level rise in coastal planning.  I read the actual paper, not just the abstract, and it hardly rejects the 
consensus.  Both Monckton and Schulte seem to make the same mistakes as Peiser, just as Sylvia S. 
Tognetti had written (page 7), and if the 2 real rejections are the best they could find, they are so weak as 
to imply utter desperation to find something. 
 
A good summary of the analyses can be found by John Cook in: 
 www.skepticalscience.com/argument.php?a=122 
 
A later analysis of these papers is provided, 09/18/07 by “Eli Rabett” in: 

rabett.blogspot.com/2007/09/if-article-in-forest-is-not-cited-does.html 
 
08/31/07  Oreskes Responds to Lynch, Who Posts Oreskes[5] 
On August 29,  Dr John M. Lynch (and others) had forwarded copies of the EPW release to Oreskes, who 
wrote a short response while preparing for an imminent trip to Europe. Lynch offered to host a copy of any 
response at his Stranger Fruit blog, which was done on August 31, and which the reader is urged to 
examine now, as the ensuing sequence of messages is informative. 

scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php [5] 
 

The first part is Oreskes[5], copied here in Appendix I for completeness on paper. 
Lynch[5] is the reference for the rest of that thread. 
 
The reader may assess: is her response a reasonable and professional one, especially as her work has been 
subject to a continual flow of manufactured, non-science attacks by various denialists over the last few 
years? Google: oreskes morano    to see some examples 
 
09/02/07  9:35PM UK Time: “Chris” Predicts Trouble for Oreskes 
In Lynch[5] #24,  4:35 PM "Chris" first appears and  posts: 

"Oreskes has made the cardinal error of criticizing Mr. Schulte for "misrepresentation" and for 
being "foolish" before she has read what he has written. His paper is not yet publicly available: 
however, it is known that he did not challenge Oreskes' research, but merely updated it to cover all 
scientific papers on "global climate change" in the period from 2004 to February 2007. Her "head-
count" review of the literature had run from 1993 to 2003 inclusive. If the media reports are 
correct, Schulte has (unlike Oreskes) actually quoted several papers which demonstrate his 
conclusion that the supposed "consensus" is no longer unanimous. It would be wisest not to follow 
Oreskes in attacking him until we have seen what he actually says. Oreskes is likely to find herself 
in trouble with her University if Mr. Schulte decides to complain, because just about the only 
thing you can be instantly dismissed from a University for these days is making a false accusation 
of "misrepresentation" against another academic when you have not in fact read what that 
academic had written. Expect fireworks on this one." 

 
The supposed Schulte article was not then officially "published" anywhere, even though key parts were 
published in Monckton[3] at SPPI, spread across thousands of blogs, and given to at least two bloggers.  If 
Schulte objected to all this, there was no public sign.  Quoting from abstracts is easy – understanding them 
takes knowledge, and Monckton/Schulte were wrong on more than half of the 7 quoted. 

10/27/2007  V 6.2 Page 16 of 40 
 

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/10/cosmic-rays-don%e2%80%99t-die-so-easily/
http://www.skepticalscience.com/argument.php?a=122
http://rabett.blogspot.com/2007/09/if-article-in-forest-is-not-cited-does.html
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
It might be worth comparing the writing style of “Chris” with that of Christopher Monckton’s December 
11, 2006 open letter to Snowe and Rockefeller.  The timing certainly is extremely interesting, because 
either “Chris” was astonishingly prescient in saying “if Mr. Schulte decides to complain” or else he was in 
very close communication with Schulte, and knew perfectly well that he was going to complain, and 
possibly, may even have been contributing text and edits. 
As it happens, additional evidence emerges later that “Chris” was indeed Monckton, and that he was 
actively working with Schulte. 
 
Anyway, ~4 hours later we find: 
 
09/03/07 2:22AM UK Time: Schulte[6] Letter (Word) to Oreskes/Fox 
Schulte sends a letter, dated September 03 (US Labor Day Holiday) to Oreskes and Dr Marye Anne Fox, 
Chancellor of UC San Diego, complaining of discourtesy, misrepresentation and unprofessional conduct.  
He demands apologies or resignation.  This is not a typical method of doing science or resolving academic 
disputes.  If I were writing a paper in an unfamiliar domain, claiming that it “carried forward” someone 
else’s research, and yielded very different conclusions, it would be courteous (and might save me 
embarrassment) to send them an early copy and ask for their comments before sending it to journals.  I’ve 
certainly taken analogous actions, even in areas of expertise.  Schulte has sent his article to various 
bloggers, but not to Oreskes, even when she later offered to review it. 
 
Schulte[6]’s email letter version used an official King’s College Hospital NHS Foundation Trust logo and 
template, but it was published shortly thereafter without such by SPPI, although Schulte’s KCL and KCH 
affiliations  are given both places.  As will be seen later, a substantial portion of his letter is plagiarized 
from Peiser[2], very likely via cut-and-paste from the original Word file used to produce Monckton[3]. 
 
The reader may assess: Was Schulte[6] an official NHS document or not?  Various NHS branches have 
guidelines, including comments about professionalism and respect, and guidelines about external 
communications, of which someone else (presumably inside the NHS) should check. 
 
The UCSD Fall Term actually starts September 24: school was not yet in session.  During this time, there 
was an 8-hour difference between the UK and California.  The Schulte email was dated ~2AM, but since it 
arrived at San Diego ~9AM, it appears that either Schulte was in Europe at the time, or his computer was 
off an hour, so that either way, it would have been ~1AM in the UK. 
 
09/04/07  SPPI Converts Schulte[6] Letter to PDF (Portable Document Format) 
Examination of the PDF’s Properties reveals interesting facts: 
The PDF creation time is 9/4/2007 4:46PM, presumably Washington, DC time. 
 
 File>Properties>Additional Metadata reveals something even more interesting -  the title of the (Schulte 
Word file + SPPI logos and contact) from which SPPI created the PDF: 

“Microsoft Word - Monckton - Schulte letter to Oreskes cover9-4-07” 
That title is interesting.  Why does Ferguson label this a Monckton-Schulte letter? 
 
The reader may assess:  
Recall comments from “Chris” earlier. 
Did Monckton write any of or review that letter before it went to Oreskes & Fox?  
 
The reader may assess: what is the Monckton-Schulte-Ferguson relationship?  Does Schulte understand 
the tight relationships among the various US denialist groups? Does Schulte work directly with Ferguson, 
or just through Monckton?  Has Monckton supplied any funding to SPPI? 
 
Consider the chronology.  Schulte writes a letter on September 3, a US holiday.  No later than 4PM (ET), 
or 1PM (California time) the next day), Ferguson had Schulte’s letter and was preparing it for posting. 
Schulte gave Oreskes and Fox at most one working morning to provide a reply, and maybe less. 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 17 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

The reader may assess: was there any interest in actually getting a reply, or was this whole effort a fraud 
intended to make this widely public quickly to intimidate and threaten Oreskes? 
 
09/05/07  SPPI Posts Schulte[6] PDF 
Ferguson publishes Schulte[6] , the same letter, now entitled: 

“Open Letter in Response to Namoi (sic) Oreskes’ Criticisms” at SPPI,  
 
using SPPI logo, claiming to be part of SPPI’s “Reprint Series”: 

scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/reprint/schulte_letter.pdf  [6] 
 
Lambert[7] quickly starts a thread to analyze Schulte[6]: 

scienceblogs.com/deltoid/2007/09/oreskes_replies_to_schulte_1.php [7] 
 
09/06/07 Ferguson Announces Schulte[6] on Business Wire; Lynch Again 
Ferguson sends out a press release, via Business Wire (an odd venue for normal science): 
 

Researcher Demands Apology for Professional Discourtesy from Essayist Who Claimed Climate 
“Consensus” Reports SPPI 
home.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20070906
005790&newsLang=en 

 
Endocrinologist Schulte is called a “researcher” (which is correct, a medical researcher), whereas Oreskes 
(a well-published geoscientist/science historian and an expert in this field) is a mere “essayist.” 
  
The reader may assess: was this whole sequence designed as a personal attack to harass Oreskes? Is this 
the way professional researchers normally act? 
 
09/30/07: Google: researcher demands apology professional discourtesy essayist claimed climate consensus 
Î ~300  hits … much less than the overall story, but still a few, for a total non-story 
 
Lynch[8]  now starts a thread about Schulte[6]: 

scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/schulte_responds_to_oreskes.php [8] 
 
That occasions a several-day free-for-all, in which “Chris” returns, but is not well-received. 
 
09/07/07   Commentary Accumulates in Blogs 
By now, several non-denialist blogs have picked up on this story, with typically messy blog sequences and 
confusing names, but much useful analysis.  Important threads are (re)listed here to put them together: 
 

scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php   [5] 
scienceblogs.com/deltoid/2007/09/oreskes_replies_to_schulte_1.php       [7] 
scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/schulte_responds_to_oreskes.php   [8] 
scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php           [9] 

 
The following are also useful: 
 
Andrew Dessler: Gristmill: Hunting the white whale, 09/02/07. 

gristmill.grist.org/story/2007/9/1/12556/89102/ 
This is a great analogy: denialists keep attacking consensus in any way possible, and once again, the 
harpoon has missed. 
 
Kevin Grandia: DeSmogBlog: The Oreskes Attack: Background on the Particpants, 09/06/07 

www.desmogblog.com/the-endocrinologist-the-viscount-of-brenchley-and-the-dc-think-tank 
 
Richard Littlemore: DeMogBlog: Schulte's Analysis: Not Published; Not Going to Be, 09/20/07 

www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be 

10/27/2007  V 6.2 Page 18 of 40 
 

http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/reprint/schulte_letter.pdf
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/oreskes_replies_to_schulte_1.php
http://home.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20070906005790&newsLang=en
http://home.businesswire.com/portal/site/google/index.jsp?ndmViewId=news_view&newsId=20070906005790&newsLang=en
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/schulte_responds_to_oreskes.php
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/oreskes_replies_to_schulte_1.php
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/schulte_responds_to_oreskes.php
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php
http://gristmill.grist.org/story/2007/9/1/12556/89102/
http://www.desmogblog.com/the-endocrinologist-the-viscount-of-brenchley-and-the-dc-think-tank
http://www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
Fergus Brown: Old Man in a Cave:  
Brown had managed to get a copy of the paper directly from Schulte, and within the bounds of 
confidentiality, offered some useful comments, especially in a 09/07/07 piece: 

fergusbrown.wordpress.com/2007/09/07/the-truth-will-out/ 
 
Brown also offers a useful tidbit: 
“Thanks to these two show-and-tell projects, we now know that, out of 1467 abstracts on the subject of 
‘global climate change’, there are 4 (there may be a few more) which appear to challenge the ‘consensus’ 
position. That’ll be 0.27%. This means, surely, that 99.73% do not challenge this position. (We won’t go 
into the details now). Does this look like a scientific consensus?” 
 
Thus, Schulte could not find more than a few that rejected the consensus, consistent with Monckton’s 
quotes.  Brown also pointed to similarities of wording. 
 
William Connnolley: STOAT  had some useful early comments: 

scienceblogs.com/stoat/2007/08/survey_less_than_half_of_all_p.php 
 
John Cook: Skeptical Science    had some useful comments as well: 

www.skepticalscience.com/argument.php?a=122 
www.skepticalscience.com/news.php?n=8 

 
“Eli Rabett”: Rabett Run, 09/18/07:  

rabett.blogspot.com/2007/09/if-article-in-forest-is-not-cited-does.html 
 
09/08/07 “CHRIS” THREATENS LAWSUITS 
The free-for-all continues, and the dedicated reader may wish to peruse the entire discussion, of which 
these are just tiny excerpts: 
 
In Lynch[8]#3, “Chris” again demands apologies for Schulte, and says: 

“If you can't argue the science, don't resort to ad-hom insults: be silent.” 
 
In  Lynch[8]#6, “Chris” says: 

‘Schulte is “not a contrarian, whatever that may be”’, 
and says of Lynch: 
“By making the allegations his own and endorsing them with such lamentably unscientific 
enthusiasm, however, he has exposed himself to the legal action which may well follow if Oreskes 
does not come forward quickly with an unreserved apology to Schulte.” 

 
Of course, if “Chris” is Monckton, he knows perfectly well what a contrarian is, so this might be 
considered rather disingenuous.  He then threatens Lynch with possible legal action. 
 
In  Lynch[8]#8, Lambert suggests “Chris” is indeed Monckton. 
 
09/09/07   “Chris” Continues; Lambert Finds Plagiarism by Schulte 
In Lynch[8]#13, “Chris” once again claims: 

 “Oreskes is in deep trouble over her misbehavior, facilitated by your blog entry publicizing her 
ill-considered and improper comments.  Face this, and prepare your own apology.” 

 
Meanwhile, Lambert[9] writes a crucial post: 

scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php     [9] 
 
He highlights Schulte’s un-attributed use of material from Peiser[2] or Monckton[3]: 

 “Not only did Peiser make the same mistakes in his cites, all of the Schulte's examples come from 
Peiser's letter. Schulte must have copied his examples and cites from Peiser. Schulte does not cite 
or acknowledge Peiser as a source.”   

10/27/2007  V 6.2 Page 19 of 40 
 

http://fergusbrown.wordpress.com/2007/09/07/the-truth-will-out/
http://scienceblogs.com/stoat/2007/08/survey_less_than_half_of_all_p.php
http://www.skepticalscience.com/news.php?n=8
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
For reasons shown later, there is evidence that Schulte had a copy of Monckton[3] in Word (not just the 
PDF at SPPI), and just did electronic cut-and-paste, with a few edits.  Possibly, Monckton did the work 
and just handed that part to Schulte. 
 
Lambert goes on to compare portions of Schulte[6] and Monckton[3], showing side-by-side paragraphs 
that are either identical or just slightly reworded.  He concludes: 

 “Now Monckton makes it clear that he is reporting Peiser's work but Schulte carefully removed 
the references to Peiser after he cut and pasted from Monckton. Schulte plagiarized his text from 
Monckton and his references from Peiser. And he's not some first year student who doesn't know 
how to cite properly -- he's a published researcher who should know better.” 

 
I’m not sure I’d agree that “Monckton makes it clear” as he quotes many comments from Peiser, but 
separated from mention of his name, but that may just be sloppiness, and it matters not.  Schulte[6] 
mentions neither Monckton nor Peiser, but is written as an innocently-aggrieved researcher trying to 
establish his own competence in the climate science domain. 
 
The reader may assess: was this an attempt to seem both independently knowledgeable and hide the 
connection with Monckton?  Does it seem foolish to not only commit plagiarism in a demanding letter sent 
to an academic’s Chancellor, but to plagiarize clearly-erroneous material, and then have it published on 
the same website as a copy of  the source? 
 
Appendix II analyzes Schulte[6] paragraph by paragraph, integrating Lambert’s and other comments. 
 
09/10/07  “Chris” Identified as Monckton 
 
In Lynch[8]#26, “Chris” gives a long discussion of numerous issues on which Monckton has written, of 
which the conclusion is especially fascinating: 
 

“Adhere to the science, and do not push it in one direction or another. Follow it quietly wherever it 
leads, even if the direction of the truth is politically uncongenial. Truth alone is worthy of our 
entire devotion.” 

 
Lynch [8]#32 identifies Monckton’s bikerbikerbiker@hotmail.com.  Other discussions add Internet IP 
addresses. 
 
Lynch then writes a pithy summary, asking the audience to judge for themselves whether this was 
plagiarism or not, and whether or not “Monckton has been hanging around … trying to scare people.” 

scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/ah_another_day_in_denialism_la.php 
 
The reader may assess: is “Chris” Monckton? Does the reader recall Monckton’s claim to be a member of 
the House of  Lords? Does the reader recall Monckton’s interactions with Wikipedia? How well does 
“Truth alone…” fit? 
 
At least, Benny Peiser participated openly under his own name in the earlier debates.  As of 10/09/07, no 
further comments from “Chris” have appeared on those blogs. 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 20 of 40 
 

mailto:bikerbikerbiker@hotmail.com
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/ah_another_day_in_denialism_la.php


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

09/19/07 Harassment Continues 
Schulte sends another threatening letter to Oreskes, described in 09/24/07 posting below. 
 
09/20/07  E&E Says Schulte[6] Will Not Be Published! 
 
People have been assuming that E&E would publish this sooner or later, as it is widely regarded as a haven 
for contrarian papers unable to be published elsewhere, but then: 
 
Richard Littlemore writes, in DeSmogBlog: “Schulte's Analysis: Not Published; Not Going to Be” 

www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be 
 
Dr.Sonja A.Boehmer-Christiansen, Editor of E&E, wrote in response to email from Littlemore: 

“His survey of papers critical of the consensus was a bit patchy and nothing new, as you point out. 
it was not what was of interest to me; nothing has been published.” 

 
This is a good reminder that “submitted” is not the same as “published” or even “to-be published.”  After 
all this fuss, even E&E was not interested. 
 
People have commented that actually publishing research anywhere may have been far less important than 
being able to fill the blogosphere with a story in which a “researcher” will publish a rebuttal in a 
“journal” and also harass Oreskes. 
 
 
09/24/07 Oreskes offers updated response to Schulte 
Oreskes[10] offers an updated response to Schulte, noting that she was working from the published 
descriptions, and if he thought they misrepresented his work, that she would be glad to review his paper, 
which after all, has been in the hands of several bloggers for weeks.  He refuses, and continues: 

"Withdraw your unfounded personal allegations against me, with the expression of your apologies. 
Failure to do so within 14 days will oblige me to take appropriate measures to protect my position 
without further notice." 
 
scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/oreskes_offers_updated_respons.php  [10] 

 
The reader may assess: does this seem professional? Does this seem like an honest dispute, or an attempt 
to threaten and harass? 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 21 of 40 
 

http://www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/oreskes_offers_updated_respons.php


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

7. SUMMARY 
 
The reader may assess: is my following opinion of this affair reasonable? 
 
This is not science, this is anti-science PR done by press release and blogosphere, filled with deceptive 
techniques and outright attempts to harass Oreskes.  It includes demands for resignation and threats of 
lawsuits and other unspecified actions.  It bears no resemblance to normal academic research, scientific 
publication or even legitimately contentious scientific discussion.  It bears interesting similarities to attacks 
on Michael Mann and James Hansen.  It is clearly a manufactured fight in which a huge amount of noise 
originates on one side, with great PR amplification by people who neither do fact-checking nor care to, and 
who are happy to accept a vague description of unpublished research by an endocrinologist as disproving 
the consensus. 
 
 It is a very strange involvement for an NHS surgeon and endocrinologist, whose main contribution seems 
to be the label “researcher.” If he has an argument with medical journals’ handling of AGW, he could 
discuss it with them, but instead he attempts to challenge a strong consensus in a scientific domain far 
outside his own.  He commits clear (and incredibly silly and incompetent) plagiarism.  He claims 
competence at a task where his own words show him to lack such competence.  He cooperates closely with 
well-known contrarians/denialists who lack relevant scientific expertise, but generate masses of anti-AGW 
disinformation.   Even after being exposed as a plagiarist, he persists in writing threatening letters to an 
expert in the field..  He prominently displays his NHS and Kings’ College affiliations, and sometimes logos, 
attached to writings that seem to violate their guidelines, and do not reflect well on those respected 
institutions. 
 
I am unable to provide any reasonable explanation for this truly bizarre behavior.  
 
All this does illuminate the workings of the “the denialist machine” that can amplify and propagate silly 
nonsense, in this case, about a paper that even a poorly-regarded journal has chosen not to publish. 
 
In any case, they do not refute Oreskes, who claims consensus, not unanimity, although near-unanimity 
keeps appearing despite denialist’ increasingly-desperate attempts to attack it.  It would take a great deal 
of credible dissent, with good research results that hold up over time,  to change the balance of evidence 
that convinces the Royal Society, the AAAS, the AGU. It would also need astonishing revisions to well-
understood physics. 
 
The reader may assess: was this a collaboration among Monckton, Schulte, Ferguson and Morano, to 
propagate Monckton’s views, confuse the public, and even include personal harassment, including 
demands for absurd apologies, threats of lawsuits, and attack-by-press-release? 
 
In any case, please read Appendices I and II, which reproduce Oreskes[5]  and analyze the Schulte[6] 
letter in detail, and clearly establish serious plagiarism and perhaps misrepresentation, deception,  and 
other unprofessional behavior.  Appendix III reproduces Oreskes[10].  Appendix IV offers notes on 
British medical journals views about AGW.  Appendix V offers a few further notes on SPPI. 

10/27/2007  V 6.2 Page 22 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

REFERENCES 
Oreskes[1] [Naomi Oreskes, The scientific consensus on climate change, Science 306: 1686, 2004.  
Following includes an erratum January 1, specifying “global climate change” as the search phrase. 

www.sciencemag.org/cgi/reprint/306/5702/1686.pdf  
 
Peiser[2] Benny Peiser, The letter Science Magazine refused to publish, submitted 4 January 2005, plus 
additional correspondence. 

www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/Scienceletter.htm  PEISER[2] 
 
Monckton[3] Christopher Monckton, 3rd Viscount Monckton of Brenchley, July 2007, 
“Consensus”? What “Consensus”? Among Climate Scientists the Debate is not over. 

scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/monckton/consensus.pdf   
File>Properties>Advanced: 
Created  7/10/2007 11:14AM from file: 
Microsoft Word – Monckton on Oreskes –consensus final 6-21-07. 
PDF Created 7/10/2007 1:14PM, with SPPI logos. 

 
Oreskes[4] Oreskes, Naomi, 2007, "The scientific consensus on climate change: How do we know we’re 
not wrong?" Climate Change: What It Means for Us, Our Children, and Our Grandchildren, edited by 
Joseph F. C. DiMento and Pamela Doughman, MIT Press, pp. 65-99. 

www.ametsoc.org/atmospolicy/documents/Chapter4.pdf 
 
Oreskes[5] Naomi Oreskes, Reply to EPW Blog: New Peer-Reviewed Scientific Studies Chill Global 
Warming Fears, published via John M. Lynch in Stranger Fruit, 08/31/07.  Lynch[5] is the reference for the 
rest of the thread. 

scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php 
The original version is reproduced in Appendix I, as the current file has modest updates that were done on 
09/24/07; see Oreskes[10] for introduction to the revision. 
 
Schulte[6] Klaus-Martin Schulte, Open Letter in Response to Namoi (sic) Oreskes’ Criticisms, September 
3, 2007. [Ferguson may have been in a hurry.] 

scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/reprint/schulte_letter.pdf 
File>Properties>Advanced: 
Created 9/4/2007 2:46PM, from file: 
Microsoft Word – Monckton - Schulte letter to Oreskes cover9-4-07. [fascinating title] 
PDF Created 9/24/2007 4:46PM, with SPPI logos. 
 
Lambert[7] Tim Lambert, Oreskes replies to Schulte, 09/05/07, in Deltoid 

scienceblogs.com/deltoid/2007/09/oreskes_replies_to_schulte_1.php 
 
Lynch[8] John M. Lynch, Schulte responds to Oreskes, 09/06/07, in Stranger Fruit 

scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/schulte_responds_to_oreskes.php 
 
Lambert[9] Tim Lambert, Schulte replies to Oreskes, 09/0907, in Deltoid. 

scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php 
 

Oreskes[10]  Oreskes offers updated response to Schulte, 09/24/07, in Stranger Fruit. 
scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/oreskes_offers_updated_respons.php 
This is reproduced in Appendix III. 

 
ACKNOWLEDGEMENTS 
 
Much of this draws on blog comments and sometimes email from Tim Lambert, John Lynch, Andrew 
Dessler, Fergus Brown, and Kevin Grandia, but I am solely responsible for the content of this document 
and any errors therein.  I’ve done the best I can to put together the details, knowing that some are unclear, 
and some relationships almost certainly have been purposefully obscured. 

10/27/2007  V 6.2 Page 23 of 40 
 

http://www.sciencemag.org/cgi/reprint/306/5702/1686.pdf
http://www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/Scienceletter.htm
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/monckton/consensus.pdf
http://www.ametsoc.org/atmospolicy/documents/Chapter4.pdf
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/reprint/schulte_letter.pdf
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/oreskes_replies_to_schulte_1.php
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/schulte_responds_to_oreskes.php
http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/09/oreskes_offers_updated_respons.php


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

APPENDIX I – ORESKES[5] RESPONSE, 08/31/07 
This shows a note from Oreskes to John Lynch, which he then offered to post, with his short introduction, 
and Oreskes allowed.  This is the original; Oreskes updated it slightly 09/24/07 (Oreskes[10]). 
 
Oreskes responds to Schulte 
Posted on: August 31, 2007 1:50 PM, by John Lynch 

Many readers will no doubt know the 2004 paper in Science by historian of science Naomi Oreskes, a paper 
which discussed the consensus position regarding anthropogenic climate change. Predictably, the paper 
received much vitriol from the climate contrarians and denialists. Now, a medical research (Klaus-Martin 
Schulte, who appears to be a consultant in endocrine surgery) has claimed that Oreskes’ paper is not only 
outdated but also wrong. This claim has been extensively crowed over not only by Inhofe’s EPW Press 
Blog but by other Right wing sites and, indeed, our own beloved Uncommon Descent. 

Naomi kindly shared with me her response to Schulte’s work and below the fold I provide her reply in full. 
Updated: Link to full text of Oreskes (2007) added. 

Reply to EPW Blog: New Peer-Reviewed Scientific Studies Chill Global Warming Fears:  

Naomi Oreskes, University of California, San Diego 

1) The Schulte piece is being published in Energy and Environment, a known contrarian journal. It was 
posted on the minority blog of the Senate Environment and Public Works committee, whose leader thinks 
that global warming is a "hoax." It was circulated on the internet by Marc Morano, a long-standing 
contrarian and former reporter and producer for the Rush Limbaugh Show, and who was involved in the 
"swift boat" campaign against John Kerry.  

2) The Schulte piece misrepresents the research question we posed. It was, "How many papers published in 
referred journals disagree with the statement, "...most of the observed warming of the last 50 years is likely 
to have been due to the increase in greenhouse gas concentrations"? This statement came from the IPCC 
(2001) and was reiterated explicitly by the 2001 NAS report, so we wanted to know how many papers 
diverged from that consensus position. The answer was none. The Schulte claim does not refutes that. 

3) The piece misrepresents the results we obtained. In the original AAAS talk on which the paper was 
based, and in various interviews and conversations after, I repeated pointed out that very few papers 
analyzed said anything explicit at all about the consensus position. This was actually a very important result, 
for the following reason. Biologists today never write papers in which they explicitly say "we endorse 
evolution". Earth scientists never say "we explicitly endorse plate tectonics." This is because these things 
are now taken for granted. So when we read these papers and observed this pattern, we took this to be very 
significant. We realized that the basic issue was settled, and we observed that scientists had moved on to 
discussing details of the problem, mostly tempo and mode issues: how fast, how soon, in what manner, 
with what impacts, etc. (See Oreskes, 2007 for further discussion). 

4) The Schulte piece misrepresents my own interpretation of the severity climate question, as well as that of 
the scientific societies whose positions we compiled. This is a typical contrarian tactic - to exaggerate or 
misrepresent the scientific claim and then "refute" it. My analysis was a summary of the position of 
scientific experts. I never said, nor have any of the major scientific societies said, that the scientific 
literature warns of an imminent "catastrophe." An analysis of how severe scientists think warming is or will 
be would have been a different paper. So you cannot "refute" my analysis by pointing out that the word 
"catastrophe" doesn't appear. I never said that it did. Nor would I expect it to. Scientists don't generally use 
that kind of language, although contrarians do. 

5) The EPW press release accuses my paper of being "outdated." It is in fact a crucial element of the paper 
that the study that it goes back to 1993. We wanted to see how the arguments had developed over time, and 

10/27/2007  V 6.2 Page 24 of 40 
 

http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php
http://www.public.asu.edu/%7Ejmlynch
http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/306/5702/1686
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=84e9e44a-802a-23ad-493a-b35d0842fed8
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=84e9e44a-802a-23ad-493a-b35d0842fed8
http://newsbusters.org/blogs/noel-sheppard/2007/08/29/less-half-published-scientists-endorse-global-warming-theory
http://www.uncommondescent.com/global-warming/fewer-than-half-of-climate-scientists-endorse-anthropogenic-global-warming/
http://epw.senate.gov/public/index.cfm?FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_id=84e9e44a-802a-23ad-493a-b35d0842fed8


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

to test, if we could, when the consensus position emerged. A crucial result for me was the realization that 
the basic consensus had already been established in the early 1990s. However, in hindsight this should 
actually have been obvious: it's why President George H.W. Bush signed the UN Framework Convention 
on Climate Change. The basic scientific insight was already in place. 

6) The author is a medical researcher. As a historian of science I am trained to analyze and understand 
scientific arguments, their development, their progress, etc., and my specific expertise is in the history of 
earth science. This past summer I was invited to teach a graduate intensive course at Vienna International 
Summer University, Vienna Circle Institute, on Consensus in Science. I do not know why a medical 
researcher would feel qualified to undertake an analysis of consensus in the earth scientific literature. 

7) Contrarians have been trying to refute my work for three years. A previous claim, also circulated and 
cited by Marc Morano, was subsequently retracted by its author. Evidently it has taken them three years to 
find some one foolish enough to try again. 

I refer interested individuals back to the original paper (Oreskes, 2004) and to a more extended version of 
the argument (Oreskes, 2007). 

Oreskes, Naomi, 2004."The scientific consensus on climate change," Science 306: 1686. [link] 

Oreskes, Naomi, 2007, "The scientific consensus on climate change: How do we know we’re not wrong?" 
Climate Change: What It Means for Us, Our Children, and Our Grandchildren, edited by Joseph F. C. 
DiMento and Pamela Doughman, MIT Press, pp. 65-99. [Download file] 

10/27/2007  V 6.2 Page 25 of 40 
 

http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/306/5702/1686
http://scienceblogs.com/strangerfruit/Oreskes2007.pdf


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

APPENDIX II – SCHULTE[6] LETTER WITH INTEGRATED COMMENTARY 
 
APPENDIX II shows Schulte’s letter to Oreskes and Fox on Labor Day, then posted 2 days’ later at SPPI 
as Schulte[6].  I used a copy of the original Word email letter, which I obtained from Oreskes, from which 
the PDF at SPPI was derived by adding SPPI logos. 
 
Oreskes’ reply is written in Roman. 
 
Schulte interspersed his comments in Bold. 
 
My comments are interspersed in separate paragraphs in Italics.   This pulls together analysis scattered 
around many blog threads, but especially using comments from Tim Lambert, John Lynch, Fergus Brown, 
and Andrew Dessler. 
 
Schulte’s letter uses NHS electronic letterhead.  NHS publications emphasize values of professionalism 
and communications that are straightforward, honest, and respectful.  Some NHS branch  guidelines say: 
“Documents for external circulation or publication should be checked by someone other than the author.” 
This same document was published on the SPPI website 05 September 2007, with Schulte’s affiliation 
shown, and widely disseminated by Ferguson.   
 
The reader may assess: does Schulte’s letter follow those standards? 
 
If the following, with 2 levels of in-line comments, is too complicated to read easily, the reader might print 
a copy of Schulte[6] for reference as well.  I apologize that some comments may seem redundant, but they 
are here to pull together various comments into one place, in context that may calibrate  Schulte’s 
outraged innocence. 

10/27/2007  V 6.2 Page 26 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
03 September 2007 

 
 
Dr. Marye Anne Fox 
Chancellor 
University of California, San Diego 
 
and 
 
Dr. Naomi Oreskes 
University of California, San Diego 
 

 
Mr. Klaus-Martin Schulte, MD, FRCS 
Consultant of Endocrine Surgery 
King’s College HHonorary Senior Lecturer of Surgery 
King’s College London 
 
King’s College Hospital 
Denmark Hill 
London SE5 9RS 
www.kingsch.nhs.uk 
Direct tel: 020 3299 1925   
Email: Klaus-Martin.Schulte@kch.nhs.uk 

 
3 September 2007 
 
To:  Dr. Marye Anne Fox, Chancellor, University of California, San Diego 
To: Dr. Naomi Oreskes, University of California, San Diego 
By email to chancellor@ucsd.edu and to noreskes@ucsd.edu 
 
Mesdames, 
 
My attention has been drawn to what purports to be a statement by Naomi Oreskes, a science 
historian at the University of California at San Diego, commenting on a forthcoming but not yet 
finalized paper of mine, an early draft of which was circulated without my authority. Furthermore, 
since no draft of my paper contains the statements attributed to me by Oreskes, the comments which 
have been made are based not on the paper itself but on media reports about it, though the statement 
fails to make this clear. Whether or not it was Oreskes who issued the statement, it has been widely 
publicized and the points made require answers from me. 
 
Oreskes is not only a science historian, but a well-published geoscientist.  Key points of Schulte’s paper 
were published, quoted in Monckton[3], on the SPPI website August 20 or as early as mid-July,  reusingg 
Peiser[2]’s earlier (but disavowed) efforts and adding Schulte’s results.  Monckton[3] was broadly 
publicized at the end of August, which brought various references to Oreskes’ notice, and she replied to 
Lynch  August 31. Oreskes’ reply has been far less publicized than the reports of Schulte’s work.  As seen 
in Figure 1, most of the publicity was done by people connected, directly or indirectly with Schulte. 
 
Schulte not only failed to disavow the Monckton piece, or various derivatives thereof, but published this 
letter on the SPPI website September 05, just 2 days later. Also, under the Chronology, recall that the 
internal title of the document was: “Microsoft Word - Monckton - Schulte letter to Oreskes cover9-4-07” 
 
The reader should assess: how long had Schulte and Monckton been collaborating? Was Schulte actually 
expecting an answer from a busy professor and the UCSD Chancellor the morning of the next day, after 
sending it on a holiday before UCSD’s term had even started? Or was the idea to create a threatening note 
that could then be widely disseminated? How can the Monckton, Asher, pieces be called unauthorized? 
 
I shall enumerate the points in the statement, which I shall recite in full and in Roman face. My reply 
to each point will be in bold face. 
 
1) The Schulte piece is being published in Energy and Environment, a known contrarian journal. It was 
posted on the minority blog of the Senate Environment and Public Works committee, whose leader thinks 
that global warming is a "hoax." It was circulated on the internet by Marc Morano, a long-standing 

10/27/2007  V 6.2 Page 27 of 40 
 

mailto:chancellor@ucsd.edu
mailto:noreskes@ucsd.edu


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

contrarian and former reporter and producer for the Rush Limbaugh Show, and who was involved in the 
"swift boat" campaign against John Kerry.  
 
I drafted the paper because I had become concerned that patients were being perhaps unduly 
alarmed by media reports of catastrophic climate change and were coming to harm through 
resultant stress. Peer-reviewed studies of patients’ views on the subject of climate change had 
reinforced my concern. The medical journals had also begun commenting on climate change, often in 
a frankly but not necessarily justifiably alarmist sense. Accordingly, I decided to study the peer-
reviewed literature on climate change myself, starting where Oreskes’ essay (Oreskes, 2004) had left 
off, in January 2004. It was only once the paper was written that a colleague recommended that I 
should submit it to Energy and Environment, a peer-reviewed journal in good standing. Science, to 
which it was originally submitted, declined to publish it on the ground that it was not of sufficient 
interest. I have never had any contact with any member of the US Senate or with his staff. I am 
neither a “contrarian” nor an “alarmist”. I am an endocrine surgeon with numerous published 
papers in the medical journals. My sole concern in this debate is the welfare of patients. 
 
It is possible that patients were becoming unduly alarmed, and certainly, if Monckton were a Schulte 
patient (unknowable due to confidentiality), then there would indeed be one patient with such stress.  It is 
certainly the case, as seen in Appendix IV, that the British Medical Journal and The  Lancet are concerned 
with the effects of climate change. 
 
The reader should assess: if a patient is concerned about something far outside a doctor’s expertise, which 
of these would be thought normal professional behavior? 
A) Refer them to an appropriate knowledgeable specialist to address their concerns? 
B) Embark on a major effort (examining 500+ abstracts in a different field) to attack a consensus strongly 
supported by the relevant learned societies in that specialty? 
 
If a child was worried that they would get sick because their parents smoked at home, should a surgeon tell 
the child not to worry, and then do a study to disprove the medical consensus regarding the effects of 
secondhand smoke?  
 
The reader should assess: which colleague suggested E&E?  Is E&E a widely-read journal at the NHS? 
Or might Monckton have been the “colleague”? 
 
The reader should assess: does this whole rationale ring true? 
 
2) The Schulte piece misrepresents the research question we posed. It was, "How many papers published in 
referred journals disagree with the statement, "...most of the observed warming of the last 50 years is likely 
to have been due to the increase in greenhouse gas concentrations"? This statement came from the IPCC 
(2001) and was reiterated explicitly by the 2001 NAS report, so we wanted to know how many papers 
diverged from that consensus position. The answer was none. The Schulte claim does not refute that. 
 
All drafts of my paper contain the following paragraph – 
 

“The question whether there is a unanimous scientific consensus about climate change was 
investigated by means of a review of the recent peer-reviewed literature, carrying forward 
the research by Oreskes (2004), whose short essay had stated that none of 928 abstracts of 
papers published between 1993 and 2003 and found on the ISI Web of Science database 
using the search term “global climate change” had rejected the scientific consensus to the 
effect that –  
 

“‘Most of the observed warming over the last 50 years is likely to have been due to 
the increase in greenhouse gas concentrations’ (IPCC, 2001).” 

 
Since my quotation from IPCC (2001) was identical to that which was used by Oreskes herself, any 
charge of misrepresentation on my part must fail. Indeed, the unfortunate assertion of 

10/27/2007  V 6.2 Page 28 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

misrepresentation, which should surely not have been made without prior reference to me for 
verification of the facts, demonstrates that, at the time when the statement was written, its author 
had not read any draft of my paper. 
 
The reader may assess:  “The question whether there is a unanimous scientific consensus…carrying 
forward the research by Oreskes.” As Oreskes has said frequently, the issue has never been unanimity, so 
Schulte claiming his research carried Oreskes’ forward is nonsense, and is indeed misrepresentation, and 
Schulte keeps doing it.  More accurately, he might have said “I performed a different study, on a different 
set of data, on a topic about which I know little, with different rules, and I prefer my rules, although 
Science is unconvinced, and I got different results.” 
 
Had he studied 2004-2007 with the same methodology and proper expertise, “carrying forward” might 
make sense, but of course, his results would have confirmed Oreskes (as seen from Brown’s comments). 
 
The reader may assess: does this sound like a serious comment or debating rhetoric? Again, if Schulte 
wanted to “carry forward” Oreskes’ research, why didn’t he send her a preview copy? He sent them to 
Monckton and at least two bloggers.  Is Oreskes required to research the background of every unpublished 
attack that arrives via Morano/Ferguson/Denialist PR Machine? (These happen frequently, and they are 
designed to generate publicity and waste researchers’ time.) 
 
The statement says that none of the papers which Oreskes reviewed departed from the “consensus” 
in the strictly limited sense defined in her essay. I say “strictly limited” because the IPCC’s quoted 
sentence implies no more than that at least 0.25 ºC of the 0.5 ºC observed increase in global 
temperature over the past half century is likely to have been anthropogenic. My own paper carried 
Oreskes’ research forward. The papers she reviewed had been published between 1993 2003: the 
papers I reviewed were published from 2004 onward. Therefore my paper was silent on the question 
whether her analysis had been correct. However, since she has seen fit to raise the question of 
unanimity in the peer-reviewed journals, I have now inspected the papers which she had reviewed. 
Some examples of papers which fell within her search criterion and within her timeframe, but which 
do not appear to me, prima facie, to support even her limited definition of the “consensus”, are as 
follows – 
 
Oreskes’ “limited definition” of consensus was accepted by Science, and Oreskes has endlessly said that 
consensus does not depend on unanimity, and has even expressed surprise at finding unanimity amongst 
large samples.  Schulte keeps repeating “carried Oreskes’s research forward”, which is misrepresentation. 
 
The reader may assess: is Schulte looking for a fight? Is that the whole point? 
 

Just above, we start finding obvious, substantive plagiarism. 
 
In Monckton[3] is found the sentence:  
“Some examples of papers which fell within Oreskes’ search criteron and within her 
chosen timeframe but which she regarded as supportive of her imagined “unanimous” 
consensus:” 
 
And in Schulte[6], from above: 
‘Some examples of papers which fell within her search criterion and within her timeframe, but which do 
not appear to me, prima facie, to support even her limited definition of the “consensus”, are as follows’ 
 
The reader may assess: does that look similar, with minor rewording? 
 
Section 3) below of Oreskes’ response is clear, and from a well-published geoscientist/science historian, 
one of whose specialties is the study of real scientific controversies.  Schulte wants to use his own 
interpretation.  Science accepted Oreskes’ interpretation, and did not accept Schulte’s paper.  Neither has 
E&E, usually considered a haven for contrarian papers unpublishable elsewhere. 

10/27/2007  V 6.2 Page 29 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
The following appears to be an attempt by Schulte to establish his credibility as knowledgeable in this 
domain.  Lambert is impressed that Schulte quickly inspected the 900+ papers (not just abstracts) found by 
Oreskes.  At 6 minutes (.1 hour) apiece, an amazing speed for anyone, much less a nonspecialist, that takes 
92.6 hours.  As a surrogate experiment, Google Scholar: global climate change, and the reader should try 
to even access these papers, much less “inspect” them, in 6 minutes apiece.   
 
But, there is a much more serious problem.  The rest of this section is both outright plagiarism and wrong, 
as identified by Lambert[9], who did all the hard work, and whose comments I integrate and expand from: 

scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php [9] 
 
All 5 references below are found in the References section, Page 3 of Peiser[2] , and erroneous citations 
are copied from there by Monckton and then Schulte: 

www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/Scienceletter.htm [2] 
 
The following section is word-for-word (and text formatting) identical to part of Monckton[3], pages 8-9:.  

scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/monckton/consensus.pdf [3] 
 
If one just selects text from the Monckton[3] PDF  and pastes it into a Word document, some formatting is 
lost, and the 3 arrow markers (from the somewhat unusual “Wingding” font) turn into squares, but 
Schulte[3] has the Wingding arrows, as seen below.  
 
A) Maybe one might use some PDF-to-Word converter to preserve formatting , Wingdings. 
B) One might copy the text, then restore the Wingdings, needing specific effort. 
C) One might have a copy of the Word file used to create Monckton[3], and then it would be trivial to cut-
and-paste the text and do a few edits. 
 
The reader may assess:  which of A), B), or C) seems most likely?  
 
Peiser had withdrawn his objections in 2006, so the uselessness of this material should have been known to 
even the casual researcher, but Monckton and Schulte either did not know, or did not care. 
My comments in this section are derived from Lambert[9]. 
 
¾ AMMANN et al. (2003) detected evidence for close ties between solar variations and 

surface climate. 
 

The consensus view says: of course solar variations influence climate, but do not explain recent 
warming, especially since solar irradiance has oscillated modestly (11-year sunspot cycles), and 
not increased noticeably since we’ve had satellite measurements. Peiser, Monckton and Schulte 
identically mis-cite the paper, for which HS Oh is actually the first author: 

/amath.colorado.edu/faculty/naveau/PUBLI/solar_Oh.pdf 
 

Neither the abstract nor the paper (which I’ve read) support a rejection of the consensus.  Finally, 
Caspar Ammann is an amazingly-silly choice to pick as an author of a consensus-rejecting article: 
 
Google Scholar: ammann wahl OR ammann global climate change 
Google: amman wahl mann 
He is a listed as a contributor at http://www.RealClimate.org, and one of the authors of the 
IPCC’s AR…. i.e., the chance of him being a rejector is about zero. 
 
Anyone at all familiar with climate change arguments would know his name or easily check it.  
The quote is taken directly from Peiser[1], who either did not read the abstract or did not 
understand it, and Monckton must not have either. 
 
¾ REID (1997) found that “the importance of solar variability as a factor in climate 

change over the last few decades may have been underestimated in recent studies”. 

10/27/2007  V 6.2 Page 30 of 40 
 

http://scienceblogs.com/deltoid/2007/09/schulte_replies_to_oreskes.php
http://www.staff.livjm.ac.uk/spsbpeis/Scienceletter.htm
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/monckton/consensus.pdf
http://amath.colorado.edu/faculty/naveau/PUBLI/solar_Oh.pdf
http://www.realclimate.org/


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
This cite is vague, but at least the right author is listed, and via Peiser[2], one finds a useful cite, 
and the exact quote above. I could not find a freely-available copy, but the abstract is: 

www.springerlink.com/content/r2n447034x15v087/ 
 

Just preceding the quote is: 
“suggestion that solar forcing and anthropogenic greenhouse-gas forcing made roughly equal 
contributions to the rise in global temperature that took place between 1900 and 1955.” 
 
That view is part of the consensus.  Later, solar forcing stopped growing, leveling off into usual 
11-year cycles, so cannot explain current warming. 
 
The quote has been widely used by denialists to claim “it’s just the Sun.” 
Peiser either did not understand the abstract, or he cherry-picked the last sentence. 
Monckton/Schulte used Peiser’s quote, and it is not clear whether they understood the abstract or 
actually looked at the paper.  At the very most, one might think this a legitimate argument to make 
sure solar irradiance effects are included and modeled … and climate models certainly do that.  
For example: 

data.giss.nasa.gov/modelforce/solar.irradiance/ 
 
¾ KONDRATYEV and Varotsos (1996) criticize “the undoubtedly overemphasized 

contribution of the greenhouse effect to the global climate change”. 
 
This is another poor cite, and copied from Peiser[2], page 3, item 6), whose cite is incorrect, 
obviously duplicated from the previous item 5).  Clearly, neither Monckton nor Schulte noticed 
the error and likely never even  saw thereal  abstract.   The correct cite, via Lambert[9] is: 
 
KONDRATYEV, K. and Varotsos, C. 1995 Atmospheric Greenhouse-Effect in the Context of 
Global Climate-Change.  Nuovo Cimeno della Societa Italiana di Fisica C-Geophysics and Space 
Physics 18 (2): 123-151. 
 
The abstract can be found: 

www.springerlink.com/content/l14728q984120156/ 
 
The article was written in 1994, and the abstract basically says, among other things, that more 
work is needed to understand greenhouse gasses versus aerosol forcing, which is both correct and 
agrees with the consensus.  They write: 
“It is only in the context of a coupled totality of significant climate forming factors and processes 
that the contribution of the greenhouse effect may be estimated.” 
 
That doesn’t sound like a challenge to the consensus, but it does not matter, as  Lambert[9] says: 

“ISI classifies this as a review and not an article, so it was not included in Oreskes' 
sample and should not have been included by Schulte either.” 
 

In Monckton[3], the next sentence was: 
 
“Two abstracts reviewed by Oreskes directly and bluntly rejected the “consensus” as she had defined it, 
but she counted them as “consensual” nevertheless:”   Compare with Schulte: 
 
Two abstracts, in particular, directly rejected the “consensus” as Oreskes had defined it -  
 

GERHARD and Hanson (2000): “The American Association of Petroleum Geologists’ Ad 
Hoc Committee on Global Climate Issues has studied the supposition of human-induced 
climate change since the committee’s inception in January 1998. This paper details the 
progress and findings of the committee through June 1999, At that time there had been 
essentially no geologic input into the global climate change debate. The following statements 

10/27/2007  V 6.2 Page 31 of 40 
 

http://www.springerlink.com/content/r2n447034x15v087/
http://data.giss.nasa.gov/modelforce/solar.irradiance/
http://www.springerlink.com/content/l14728q984120156/


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

reflect the current state of climate knowledge from the geologic perspective as interpreted by 
the majority of the committee membership. The committee recognizes that new data could 
change its conclusions. The earth’s climate is constantly changing owing to natural 
variability in earth processes. Natural climate variability over recent geological time is 
greater than reasonable estimates of potential human-induced greenhouse gas changes. 
Because no tool is available to test the supposition of human-induced climate change and the 
range of natural variability is so great, there is no discernible human influence on global 
climate at this time.” 
 

Lambert[9]: This is by AAPG and is not a peer-reviewed research article.  ISI mis-classified this as an 
article, not a review, so it shouldn’t have been in Oreskes’ list anyway. 
  

FERNAU et al. (1993): “This article examines the status of the scientific uncertainties in 
predicting and verifying global climate change that hinder aggressive policy making. More 
and better measurements and statistical techniques are needed to detect and confirm the 
existence of greenhouse-gas-induced climate change, which currently cannot be 
distinguished from natural climate variability in the historical record. Uncertainties about 
the amount and rate of change of greenhouse gas emissions also make prediction of the 
magnitude and timing of climate change difficult. Because of inadequacies in the knowledge 
and depiction of physical processes and limited computer technology, predictions from 
existing computer models vary widely, particularly on a regional basis, and are not accurate 
enough yet for use in policy decisions. The extent of all these uncertainties is such that 
moving beyond no-regrets measures such as conservation will take political courage and 
may be delayed until scientific uncertainties are reduced.” 

 
Lambert[9]: “This was in the Social Science Index, not the Science Citation Index, so was not included in 
Oreskes’ sample.”  Of course, Monckton added the full abstracts, so Schulte would need to use the same 
words in these two cases. 
 
The reader may assess: Does this quality of citation and analysis encourage confidence in Schulte’s ability 
to understand abstracts and papers in this domain? Does this look like someone plagiarizing in an attempt 
to look personally knowledgeable? 
 
Table 1 – Summary Analysis of Peiser cites used by Monckton/Schulte 

Correct Correct Peer- Rejects 
Real 
Reject   

Cite Index Reviewed Consensus Good Cite Paper 
N Y Y N 0 Ammann (Oh is lead author) 
Y Y Y N 0 Reid 

N N Y? N 0 
Kondratyev (wrong year, 
journal) 

Y N N Y 0 Gerhard 
Y N Y N 0 Fernau 
        0/5 Total 

 
At this point in Monckton[3] is found: 
“Though Oreskes has challenged Dr. Peiser’s analysis by pointing out that the paper by Gerhard and 
Hansen was not peer-reviewed, her essay appears not to have been peer reviewed either.”    Compare: 
 
I am given to understand that Oreskes has pointed out that the paper by Gerhard and Hansen was 
not peer-reviewed. However, it is not clear to me that her essay was peer-reviewed either. It was 
published as an “Essay” in the comment section of Science under the subhead “Beyond The Ivory 
Tower” – an essay series which, according to the editors of Science, “highlights the benefits that 
scientists, science, and technology have brought to society throughout history”.  

10/27/2007  V 6.2 Page 32 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
The reader may assess: does Schulte equate Science and AAPG? AAPG’s Bulletin is about “geoscience 
and the associated technology of the energy industry.”  Do the editors of Science routinely run peer-review, 
and evaluate climate science papers? (Yes). 
 
Has AAPG had a definite viewpoint? 
(Yes), and if the reader wants to assess that opinion, noting that there is a state of flux, as there have been 
many arguments inside AAPG over this.   

www.aapg.org,  Search box: global climate change; read results. 
www.aapg.org/explorer/2006/07jul/climate_card.cfm 
 

 
 Monckton[3] resumes: 
“It may even be the case that the authors of most or even all of the cited abstracts personally believe that 
humankind is responsible for more than half of the 0.4C observed warming of the past half century. Dr. 
Peiser accepts, as does the author of the present paper, that most climate scientists published in the 
journals probably believe that humankind has contributed more than 0.2C of the 0.4C observed warming 
over the past half century. But the published papers we have quoted, nevertheless, raise sufficient doubts 
about important aspects of the imagined “consensus” to demonstrate the falsity of Oreskes’ claim that not 
one of the abstracts was counter-consensual.”    Compare with Schulte: 
 
It may or may not be that the authors of the above-cited abstracts personally believe that humankind 
is responsible for more than half of the observed warming of the past half century. It may or may not 
be that most climate scientists published in the journals believe that. However, the published papers 
which I have cited above, and the numerous papers which I have cited in my own study of papers 
published after the end of Oreskes’ study, do raise grave doubts about the unanimity which Oreskes 
said she had found in the papers which she had reviewed when preparing her 2004 essay. If 
unanimity existed in the peer-reviewed literature between 1993 and 2003 – which I have reason to 
doubt – it certainly no longer exists today. 
 
The reader may assess: does the entire section look like plagiarism? Does this specific paragraph look like 
rewording to remove references to Peiser, and turn “we” into “I”? Does the inability to notice even simple 
errors, to reasonably assess abstracts, and to recognize even a well-known supporter of the consensus 
(Ammann) give much confidence in Schulte’s comments? Again, he somehow thinks that dispelling 
unanimity dispels the consensus, exactly as Monckton does. 
 
The reader may assess: does Schulte show even the slightest competence in this field? 
  
3) The piece misrepresents the results we obtained. In the original AAAS talk on which the paper was 
based, and in various interviews and conversations after, I repeated pointed out that very few papers 
analyzed said anything explicit at all about the consensus position. This was actually a very important result, 
for the following reason. Biologists today never write papers in which they explicitly say "we endorse 
evolution". Earth scientists never say "we explicitly endorse plate tectonics." This is because these things 
are now taken for granted. So when we read these papers and observed this pattern, we took this to be very 
significant. We realized that the basic issue was settled, and we observed that scientists had moved on to 
discussing details of the problem, mostly tempo and mode issues: how fast, how soon, in what manner, 
with what impacts, etc. (See Oreskes, 2007 for further discussion). 
 
The statement says that “very few papers analyzed said anything explicit at all about the consensus 
position.” In remarkable contrast to this assertion, however, Oreskes’ 2004 essay says, “Of all the 
papers, 75% fell into the first three categories [explicit endorsement of the consensus position, 
evaluation of impacts, mitigation proposals], either explicitly or implicitly accepting the consensus 
view.” 
 
All drafts of my own paper contain the following paragraph – 
 

10/27/2007  V 6.2 Page 33 of 40 
 

http://www.aapg.org/
http://www.aapg.org/explorer/2006/07jul/climate_card.cfm


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

“Oreskes reported that 75% of the 928 abstracts which she reviewed were – 
 

‘explicitly or implicitly accepting the consensus view … Remarkably, none of the 
papers disagreed with the consensus position. … Politicians, economists, journalists, 
and others may have the impression of confusion, disagreement, or discord among 
climate scientists, but that impression is incorrect. … The question of what to do 
about climate change remains open.’” 

 
Once again, since my paper quoted Oreskes’ essay explicitly and accurately, any charge of 
misrepresentation on my part must fail. With all respect, the statement’s declaration that the 
starting-point for Oreskes’ research was that “we realized that the basic issue was settled” would, if 
true, cast considerable doubt upon the impartiality and reliability of her research.  
 
Oreskes, just above, stated that they read the papers, and then realized the basic issue was settled even 
before 1993.  That seems fairly clear. 
 
The reader may assess: can Schulte tell the difference between a conclusion drawn after doing research 
and a “starting-point?” Oreskes is quite explicit about the temporal sequence.  Is Schulte calling her a 
liar? Even as he says the charge of misrepresentation must fail, he misrepresents a clear sentence from 
Oreskes, just a few lines away. 
 
The statement’s admission that all papers on evaluation of impacts and on mitigation were counted 
as accepting the consensus also raises serious questions as to the appropriateness of Oreskes’ 
methodology: for it is perfectly possible, for example, to insure against a risk without believing that 
the risk is at all likely to become a reality.  
 
Oreskes wrote for Science because she had earlier given at the 2004 AAAS meeting  a well-received 
George Sarton Award Lecture , which mentioned this study briefly in passing.  Science of course is one of 
the most prestigious scientific journals in the world. 
  
The reader may assess:  
Schulte is free to question Oreskes’ methodology and prefer his own, but does his view convince people 
who actually understand the history of real scientific controversies, like the editors of Science? Oreskes[5] 
seems a persuasive discussion.  Even the poorly-regarded E&E has so far declined to publish Schulte’s 
paper. In science even unsupported expert opinions hold little weight, and non-expert opinions even less.  
 
In my own research, I carefully confined my analysis to what the learned papers under review 
actually said, and took no prior position on whether or not there was, or ought to be, a consensus. In 
all drafts of my paper, I quoted several papers verbatim, though I note that Oreskes did not do this in 
her 2004 essay. She assumes that the authors of many papers which do not reject the consensus can 
be counted as accepting it. The authors may or may not accept the consensus, and I have been made 
aware of research by Von Storch et al., who had invited scientists in climate and related fields to 
express their opinions as to the “consensus”, and had found that many disagreed with it: however, 
the statement is in effect now conceding that a substantial proportion of the scientific papers 
themselves, as published and as reviewed by Oreskes, do not provide any direct internal evidence 
whatsoever that their authors accept the consensus as she chose to define it.  
 
The reader may assess: Schulte has certainly been cooperating with Monckton, whose negative views on 
consensus are certainly well-known, as are Ferguson’s.  Does this “no prior position” ring true? A bit 
later, Schulte states that his only concern is patient welfare.  Does that ring true?  Oreskes’ 2004 essay 
was limited to one page, which simply does not leave room for quoting papers verbatim.  Of course, 
quoting abstracts verbatim is useless if one does not understand their meaning. 
 
Therefore Oreskes’ original conclusion that 75% of the papers which she reviewed either explicitly 
or implicitly accepted that “consensus” seems to me, with respect, to be little better than guesswork 

10/27/2007  V 6.2 Page 34 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

inspired by wishful thinking on the basis of a previously-unstated now-declared preconception that 
the “basic issue” is “settled”. 
 
The reader may assess: Schulte has strong opinions for someone with no previous publications in climate 
science.  Are those opinions warranted? Do they misrepresent what Oreskes said in 3)? How does this 
compare with the clear plagiarism of material that Schulte clearly didn’t understand (and was wrong 
anyway)?  Has Schulte displayed even the slightest evidence of competence in this domain? 
 
4) The Schulte piece misrepresents my own interpretation of the climate severity question, as well as that of 
the scientific societies whose positions we compiled. This is a typical contrarian tactic - to exaggerate or 
misrepresent the scientific claim and then "refute" it. My analysis was a summary of the position of 
scientific experts. I never said, nor have any of the major scientific societies said, that the scientific 
literature warns of an imminent "catastrophe." An analysis of how severe scientists think warming is or will 
be would have been a different paper. So you cannot "refute" my analysis by pointing out that the word 
"catastrophe" doesn't appear. I never said that it did. Nor would I expect it to. Scientists don't generally use 
that kind of language, although contrarians do. 
 
Oreskes’ 2004 essay contains the following statement, which, though the word “catastrophe” is not 
used, is unscientifically apocalyptic in tone – 
 

“Our grandchildren will surely blame us if they find that we understood the reality of 
anthropogenic climate change and failed to do anything about it.” 
 

However, no draft of my own paper either explicitly or implicitly ascribed any “interpretation” of the 
“severity” of climate change to Oreskes. Accordingly, any charge of misrepresentation on my part 
must again fail. The focus of my paper was not Oreskes’ research. In every draft of my paper, I was 
careful to make no comment of any kind on the accuracy or reliability of her research, still less on 
whether she regarded anthropogenic “global warming” as serious enough to be potentially 
catastrophic and hence to require action for the sake of our grandchildren. I confined myself to citing 
figures from her essay merely as a point of comparison for the figures in my own paper, which cover 
a period subsequent to, not coincident with, the period which her own research had covered. 
 
My sole concern is the question whether, on the question of climate change, patients – particularly 
children, who are easily terrified – have any scientifically-compelling reason to be as alarmed as the 
studies in the medical literature now demonstrate that they are. Accordingly, I carefully examined 
the peer-reviewed literature and found that, out of 539 papers on “global climate change” whose 
abstracts I read, only one mentioned climate change as being “catastrophic”, and even that paper 
offered no evidence in support of catastrophism. Patients will be reassured to know that. 
 
The reader may assess: Schulte’s paper has not been published (and E&E has declined), but reports about 
it, written by Moncton and Ferguson (and indirectly) by Morano/EPW and other have been, and Schulte 
has not once publicly denounced those. 
 
5) The EPW press release accuses my paper of being "outdated." It is in fact a crucial element of the paper 
that the study that it goes back to 1993. We wanted to see how the arguments had developed over time, and 
to test, if we could, when the consensus position emerged. A crucial result for me was the realization that 
the basic consensus had already been established in the early 1990s. However, in hindsight this should 
actually have been obvious: it's why President George H.W. Bush signed the UN Framework Convention 
on Climate Change. The basic scientific insight was already in place. 
 
I have no connection with the Environment and Public Works Committee of the US Senate. Nor have 
I drafted, issued, or authorized any press release or statement of any kind. No draft of my paper used 
the word “outdated”. However, it is a fact that Oreskes’ essay covered no papers published after 
2003. In my own paper, Oreskes’ research was brought up to date by using the same search term, 
“global climate change”, on the same database that she had used, the ISI Web of Science, to inspect 
abstracts of 539 papers published between 2004 and mid-February 2007. 

10/27/2007  V 6.2 Page 35 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

 
 
The reader may assess: 
Schulte may not have been initially aware of the Ferguson / Morano connection, but is it wise to 
understand the people with whom one is getting involved?  The chronology established the quick transfer of 
Schulte’s September 03 letter (via Monckton to Ferguson or directly to Ferguson), who issued a press 
release. Was this unauthorized? So, why is Schulte not publicly complaining about Monckton or 
Ferguson? 
 
Schulte keeps saying “Oreskes’ research was brought up to date.” He used a different set of rules, applied 
by someone whose domain- incompetence is clear. Is this misrepresentation or not? 
 
6) The author is a medical researcher. As a historian of science I am trained to analyze and understand 
scientific arguments, their development, their progress, etc., and my specific expertise is in the history of 
earth science. This past summer I was invited to teach a graduate intensive course at Vienna International 
Summer University, Vienna Circle Institute, on Consensus in Science. I do not know why a medical 
researcher would feel qualified to undertake an analysis of consensus in the earth scientific literature. 
 
At this point, the statement is unduly ad hominem. As the author of numerous peer-reviewed papers 
in endocrinology, which is my medico-scientific specialism, I am of course experienced in the 
application of the scientific method, and am certainly no less qualified than a historian of science to 
evaluate the abstracts of peer-reviewed papers on global climate change against a simple, stated 
criterion. 
 
The reader may assess: is Schulte a plagiarist? Is Schulte indeed competent at these tasks? Does Schulte 
understand that Oreskes is a well-published geoscientist, as well as a science historian, one of whose 
specialties is study of scientific controversies, and who wins prestigious awards in her area?  Has he 
proved that he cannot even properly analyze a handful of previously-refuted examples? Or even get simple 
citations right? Schulte seems a competent researcher in his own domain, not a beginner.  Can such a 
person make so many mistakes by accident? 
 
7) Contrarians have been trying to refute my work for three years. A previous claim, also circulated and 
cited by Marc Morano, was subsequently retracted by its author. Evidently it has taken them three years to 
find some one foolish enough to try again. 
 
I am not a “contrarian” and have not made any attempt to “refute” Oreskes’ work. I have not had 
the pleasure of making Mr. Morano’s acquaintance. 
 
Oreskes did not actually label Schulte a contrarian.  However: 
Brown had actually read a draft copy of article for E&E, and properly has not commented on anything not 
yet public. He writes, in Sept 9th, 2007 at 2:47 pm, in: 

fergusbrown.wordpress.com/2007/09/07/the-truth-will-out/ 
 

“However, his (private) comments do strongly resemble those of Monckton, so I’d guess that, 
whilst he may once have been cautiously skeptical of the relationship between AGW & patients’ 
health …, I suspect he has been ‘converted’, as many rational people are, by having his 
predisposition supported by apparent criticisms of the AGW hypothesis.” 

 
The reader may assess: Does Schulte provide his text to a known contrarian (Monckton), and then later 
plagiarize text from a Word file returned to him by that same contrarian?  Does he cooperate (directly or 
indirectly) with another (Ferguson)? 
 
The reader may assess: did Schulte get pulled into this by Monckton, not realizing the interconnected 
nature of the US-based “denialist machine,” especially its propensity to seize on anything that might serve 
its purposes and distribute it widely? If he was surprised at that, why was he still writing threatening letters 

10/27/2007  V 6.2 Page 36 of 40 
 

http://fergusbrown.wordpress.com/2007/09/07/the-truth-will-out/


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

to Oreskes weeks later? Was Schulte not tracking all this himself, but rather getting (perhaps selective) 
feedback via Monckton?  Has Schulte been seduced into all this as a front for Monckton? 
  
The author of the statement has been less than courteous, and less than professional, in having failed 
to verify the facts with me before thrice having used the word “misrepresentation” in connection 
with a draft of a paper by me which he or she cannot have read at the time. Worse, the author of the 
statement has used the word “foolish” about me when he or she had not done me the usual 
professional courtesy either of contacting me or even of reading what I had written before making 
haste to comment upon it. I should not expect any properly-qualified and impartially-motivated 
scientist to behave thus.  
 
The reader may assess: Morano and Ferguson maintain a constant flow of such material. Was Oreskes’s 
response professional? Does Schulte continue to misrepresent simple sentences stated by Oreskes? And 
one more time: why didn’t Schulte just send a preview copy to Oreskes at the beginning? He was willing to 
send it to several bloggers. 
 
The reader may assess: Has plagiarism been adequately established? Has the reader considered the 
reasons for such? If anyone is unprofessional, discourteous, and dishonest in this whole silly affair, is it 
Oreskes, or Schulte? 
 
If the statement was indeed authored by Oreskes, I expect her to apologize for her professional 
discourtesy to me, and I invite the Chancellor of her university to enquire into the matter and then, if 
she be the statement’s author, to ensure that she apologizes promptly and unreservedly. If she was 
not the author of the statement that has been widely circulated in her name, then of course no 
apology from her will be necessary; but I shall expect her to make it clear that she was not the author 
of the statement, and to dissociate herself from it latae sententiae. 
 
The reader may assess: Demanding apologies seems to be common amongst Monckton and his associates.  
Did Monckton write part of Schulte’s letter? Did all this follow NHS rules?  Did it follow King’s College 
practices? Is it “foolish” to do obvious cut-and-paste plagiarism, using error-filled, material, in such a 
way as to cast doubt on one’s domain knowledge, and then have it posted on the same website as a copy of 
the original, with press releases sent out to the world?  
 
Yours truly, 
(signed) KLAUS-MARTIN SCHULTE 
References 
 
IPCC.  2001.  Climate Change, The Scientific Basis, Cambridge University Press, London, 2001. 
ORESKES, Naomi.  2004.  The Scientific Consensus on Climate Change.  Science 306: 1686, with 
Erratum, 2005, 21 January. 

10/27/2007  V 6.2 Page 37 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

APPENDIX III: Oreskes[10]  
 
Oreskes offers updated response to Schulte,  
Posted on: September 24, 2007 11:28 PM, by John Lynch 
The following is posted on behalf of Naomi Oreskes: 

On September 3, I was contacted by Mr. Schulte, who asserted that statements made in my response - 
specifically that "The Schulte piece misrepresents the research question we posed," that "the piece 
misrepresents the results we obtained," and that the "piece misrepresents my own interpretation of the 
severity climate question" - inaccurately describe his paper. Mr. Schulte also contacted the Chancellor of 
my university, describing my work and behavior in highly unflattering terms.  

My understanding of the contents of Mr. Shulte’s paper was based on reports that appeared on the web, 
including Daily Tech Science Blog on August 29, 2007, under the byline Michael Asher, NewsBusters on 
August 29, 2007 (Noel Sheppard) and the Inhoffe EPW Press Blog (Marc Morano). Since the Daily Tech 
blog asserted that it had obtained a pre-publication copy of the Schulte paper, I reasonably assumed that it 
described the paper accurately (its description was largely duplicated by the other sources). In response to 
Mr. Schulte’s September 3 letter, I wrote him stating that: 

"If the characterization of your work in that press release was inaccurate, then you have my sympathy, but 
then your complaint should be with the individuals who issued the press release, not with me." 

I offered to review the actual article if Mr. Schulte would send it to me.In a September 19, response, Mr. 
Schulte rejected that suggestion, stating that 

"[m]y manuscript still is under consideration by a peer-reviewed journal and I hence do not consider it 
appropriate to invite any further review or comment at this point." 

Instead, he demanded that I: 

"Withdraw your unfounded personal allegations against me, with the expression of your apologies. Failure 
to do so within 14 days will oblige me to take appropriate measures to protect my position without further 
notice." 

Well, OK. I’ve revised my response to make it clear that I am discussing the blog descriptions of Mr. 
Shulte’s paper, not Mr. Shulte’s paper itself. My regrets to Mr. Schulte if the two are not the same. 

By the way, it has now been reported that Energy and Environment never accepted Mr. Schulte’s paper for 
publication and has indicated that it does not intend to publish it. If that report is accurate, why is Mr. 
Schulte continuing to send me threatening letters? And why did he not make clear, when the story broke, 
that Daily Tech and the EPW committee were spreading an incorrect story? Surely his demand for an 
apology should be directed at the people who spread the incorrect story? 

10/27/2007  V 6.2 Page 38 of 40 
 

http://www.public.asu.edu/%7Ejmlynch
http://scienceblogs.com/strangerfruit/2007/08/oreskes_responds_to_schulte.php
http://www.desmogblog.com/schultes-analysis-not-published-not-going-to-be


Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

APPENDIX IV: A BRIEF LOOK AT MEDICAL JOURNALS IN UK 

Schulte claims his interest is all due to concern over patients’ unnecessary concern over global warming.  
While the popular press might write anything, I thought it would interesting to see what, if anything, 
credible medical journals might say about climate change.  

As a quick sample of what Mr. Schulte might likely read, I took a quick look at two major British journals, 
The Lancet, and British Medical Journal (BMJ), which I understand are considered among the top medical 
journals of the world.  I make no claim that this was any serious study, just a quick look to get a feel for the 
level of attention to climate change in these journals, and what, if any, position was taken by the editors. 

The Lancet.  I visited the website, registered, and did a search for “climate change” in 2006.  This gave me 
35 articles, which on a brief examination seemed to accept the consensus, and were generally talking about 
health impacts and how to ameliorate them.  An Editorial “Climate change preparations must focus on 
health disparities,” The Lancet 2006; 368:1624 certainly did.  I did the same search, but for 2007, and 
found 33 articles, of a similar tenor. 

BMJ. My 2006 search found 43 results, of which the first hit was BMJ 2006;333:983-984 (11 November), 
by Robin Stott and Fiona Godlee (the Editor).  The Editorial “What should we do about climate change? 
Health professionals need to act now, collectively and individually” said: 

“Given the scientific consensus that global warming-the underlying cause of climate change-is 
mainly caused by human beings and its effects are likely to be damaging to global health, citizens 
and governments must take much more effective action.” 

Based on a cursory survey, my sense is that the editors of these journals accept the scientific consensus on 
climate change, which of course originates outside their domain, but then are trying to promote discussion 
and call for relevant actions within their domain.  They might or might not be correct in believing what 
climate scientists (and the Royal Society, the UK Met Office, and AAAS, and IPCC, etc) say, but that 
seems a reasonable default position, and then it seems responsible to apply the results to their own domain. 
 
I conjecture that Schulte disagreed with the Editors of these journals, but rather than attacking a 
consensus arising far outside his expertise, one would think he would argue with the Editors instead.   

10/27/2007  V 6.2 Page 39 of 40 
 



Another Attack on Consensus - Monckton/Schulte/Ferguson/Morano/Asher vs Oreskes & Consensus  
 

10/27/2007  V 6.2 Page 40 of 40 
 

APPENDIX V: Notes on SPPI  
 
For those unfamiliar with denialist organizations, SPPI seems typical of a small one.  It has a few key 
people, plus a handful of advisors, most of whom are also advisors or authors for other such organizations, 
most of which are based in the USA.  As an example, Figure 2 gives a matrix of SPPI advisors and 
organizations with which they have (or have had) some connection.  As can be seen, 8 people are (or have 
been) involved in 17 different organizations.  SPPI has top-level links to CO2Science (Center for Study…) 
and Heartland Institute, but also has a useful list of pointers to a good sample of other such websites: 
 
http://scienceandpublicpolicy.org/links_resources.html 
 
All this changes fast, as organizations come and go.  Some are called “Astroturf” organizations, i.e., 
intended to look like “grassroots,” but artificial front organizations. 
 
Figure 2. SPPI Participants and Involvement in Related Organizations

Entities Ca
rte

r

D'
Al

eo

Fe
rg

us
on

Id
so

Ki
ni

nm
on

th
Le

ga
te

s
M

on
ck

to
n

O'
Br

ie
n

So
on

Location Aus US US US Aus US UK US US
American Petroleum Institute X
Center for Study of Carbon Dioxide & Global Change X
Climate Research Journal X
Committee for a Constructive Tomorrow X
Competitive Enterprise Institute X
Cooler Heads Coalition X
Fraser Institute X X X X
Frontiers of Freedom CSPP X X
George C. Marshall Institute X X X X
Heartland Institute X X X
Independent Institute X
Interfaith Stewardship Alliance X
National Center for Policy Analysis X
Science and Public Policy Institute x x X X x x X x x
Tech Central Station X X X X
United for Jobs X
World Climate Report X
 
Much of the content on the site originates from non-scientist Monckton.  His writings are not published in 
peer-reviewed journals, but occasionally get noticed by real scientists and refuted.   Monckton has been 
discovered a number of times to be willing to assert clear untruths, like membership in the House of Lords.  
Nevertheless, Ferguson is quite happy to feature such material, and as noted earlier, encourage plagiarism 
and generate fraudulent attacks.  Presumably this will gain him further funding. 
 
A few pieces are authored by Ferguson, or “SPPI Staff”, whoever they may be.  Others are authored by 
various other well-known denialists, and many have at least one of the SPPI Science Advisors as authors. 
 
The saddest case is that of Dr. Syun-Ichi Akasofu, a recently-retired and very distinguished aurora expert,  
founder of the  International Arctic Research Center, who just  recently has started writing (extremely 
poor) anti-AGW articles that are not published in peer-reviewed journals, unlike his hundreds of earlier 
papers on other topics.   One such is hosted at SPPI, scienceandpublicpolicy.org/reprint/page-3.html 
or one can look at: people.iarc.uaf.edu/~sakasofu/ 
 
It is sad to see someone like that lend his name to Ferguson’s efforts. 

http://scienceandpublicpolicy.org/links_resources.html
http://scienceandpublicpolicy.org/reprint/page-3.html
http://people.iarc.uaf.edu/%7Esakasofu/

	2. OVERVIEW OF 2007 ATTEMPT

